De weg langs kasteel Het Nijenhuis is twee weken dicht vanaf gisteren. De stobben van de omgezaagde eiken worden verwijderd. Daarna wordt het tijdelijk een eenrichtingsweg voor auto’s, zodat die niet de berm in hoeven om elkaar te passeren.
De gemeente Olst-Wijhe had besloten de stobben te laten staan als visuele objecten om de nieuwe aanplant van lindebomen én de monumentale weg te beschermen tegen hardrijders en chauffeurs die overal zo maar de berm in konden vliegen. Dat blijkt niet zo uit te pakken. Vooral de bermen moeten het ontgelden.
Met eenrichting voor auto’s hoopt de gemeente dat tegen te gaan. Als de bermen zichzelf weer op orde hebben gemaakt (de gemeente laat dat door de natuur gebeuren) wordt de eenrichtingsmaatregel weer opgeheven. De verwachting is dat chauffeurs dan weer de haventjes zullen zoeken die er ook altijd al waren toen de grote eiken er nog stonden.
De kap van de Amerikaanse eiken was nodig omdat de bomen in slechte staat waren. De afgelopen jaren waren al diverse bomen gekapt. Dat moest volgens de gemeente nu weer gebeuren voor de veiligheid van weggebruikers. “Wij controleren alle gemeentelijke bomen, maar ook bomen die langs gemeentelijke wegen staan die niet bij ons in eigendom zijn (deze waren van de Stichting Baron van Ittersumfonds, red.). Dit doen wij in het kader van de zorgplicht en de (verkeers)veiligheid. Als bomen niet voldoen aan de controlenorm, attenderen wij eigenaren op hun zorgplicht en brengen wij hen op de hoogte van de eventuele tekortkomingen.”
De gemeente: “Het landgoed heeft (in overleg met ons) de keuze gemaakt om alle bomen te kappen en deze te vervangen door lindebomen. In het kader van de biodiversiteit is dit een verantwoorde keuze. De kap en herplanting kost veel geld; de houtopbrengst dekt lang niet de kosten, dus deze aanpak van het landgoed valt te prijzen.”
De boomstammen heeft het landgoed laten staan ter bescherming van de jonge bomen. Zou de berm geheel kaal zijn gemaakt, dan is er geen obstakel meer voor het (zwaardere) verkeer en wordt de berm als rijbaan gebruikt. Hierbij is de kans groot dat de jonge bomen worden beschadigd of omgereden en ook de ondergrond sterk wordt verdicht waardoor de ontwikkeling achter zal blijven. De stammen blijven de komende jaren staan in de berm, net zo lang als nodig om de jonge lindebomen te beschermen.