We kopen steeds meer duurzamere producten, althans producten met een duurzaam keurmerk. 21% Van de totale foodomzet wordt gerealiseerd door producten met een duurzamer keurmerk. Dat is voor de koper overigens altijd niet eens een bewuste keus. Neem kip. Dat is straks alleen maar meer met een beter leven-keurmerk te krijgen. Beter leven is voor de kip een stap voorwaarts van wat we haar nu gunnen, dat is nog weer wat anders dan een goed leven.
Een kip voor jouw vlees op bord wordt een kleine twee maanden oud, in Overijssel lukt het ons om een miljoen kippen te houden. We draaien er dus zes miljoen per jaar door. Zo’n leven kan al snel een beter leven worden. Maar je ziet het niet, want je kijkt niet in de stallen. En velen van ons denken dat een scharrelei het beste ei is, maar dat is juist de minst duurzame. Scharrel-ei is een marketingtruc.
Het Beter Leven Keurmark is van de dierenbescherming. Je kunt een, twee of drie sterren krijgen. Een ster stelt nog niet zo veel voor en wet- en regelgeving maat dat er veel al vanzelf onder valt. Daarom hebben vier van de vijf eieren een duurzaam-kenmerk, maar moet je toch echt naar biologisch, als je drie sterren in huis halen. Vis is ook voor 80% van een duurzaam-keurmerk voorzien. Koffie en thee komen tot vijftig procent.