Door Willy Alferink
Stomverbaasd, ja dat was ik …
Op 6 en 7 november 2021 werden voor de elfde keer de Nationale Kunstdagen georganiseerd. Dit keer in Gorinchem in een prachtig mooi ingerichte evenementenhal. Tijdens deze twee dagen liep een 10-koppige vakjury rond en ook alle bezoekers konden een stem uitbrengen op de kunstenaar waarvan zij het werk het beste, mooiste of meest aansprekend vonden. En dan ineens sta je daar op het podium, nadat jouw naam wordt afgeroepen, sprakeloos. Door zowel de vakjury als het publiek uitgekozen als winnaar! Er deden maar liefst 185 kunstenaars mee!
Vermoeiende maar mooie dagen
Zonder enige verwachtingen zijn we naar Gorinchem gegaan. Ik heb daar een stand gehuurd waar ik zeven van mijn porselein-sculpturen op professionele wijze heb gepresenteerd. We hebben speciale wandpanelen gemaakt, bekleed met een zwarte stof. Hierdoor ontstond er een mooi contrast, waardoor ze goed opvielen. Zo’n ingerichte stand moet vooral niet te vol staan. Rustig, strak en vooral niet rommelig, het moet jouw visitekaartje zijn.
Tijdens deze twee dagen hebben ruim 2000 bezoekers deze kunstbeurs bezocht. Samen met mijn partner Tejo deel ik op dit soort dagen veel brochures uit. We gaan in gesprek met de bezoeker die belangstelling toont of meer informatie wil. Het zijn vermoeiende, maar o zo mooie dagen! Directe verkoop heb je bijna niet op zo`n beurs. Soms tot een half jaar later kan er nog wel iets uit voortvloeien.
In de smaak gevallen
Wel kregen we al ontzettend veel lof en complimenten tijdens deze twee dagen, maar dan nog … dit verwacht je niet. Het is een mooie erkenning en waardering voor de je werk. Door de originaliteit en mijn perfectionisme is het waarschijnlijk bij zowel vakjury als de bezoekers in de smaak gevallen. Op deze kunstbeurs waren overigens alle disciplines vertegenwoordigd. Dat er een vakjury (ik wist niet dat ze aanwezig waren) rond is gegaan vind ik een juiste aanvulling op de jurering. Zij kijken toch met andere ogen naar kunst. Originaliteit, vakmanschap, zeggingskracht, uitvoering, gebruikte materialen enz. Ik moet wel even zeggen dat ik deze prijs niet alleen heb gewonnen. Zonder Tejo, mijn partner, had ik daar helemaal niet gestaan.
Geen leven zonder kunst
In december word ik 69 jaar. Geboren en getogen in Heeten waar ik 63 jaar heb gewoond en er 40 jaar lang een cadeauwinkel heb gerund. Pas 27 jaar geleden begon ik als kunstenaar, met schilderen.
Toen we in januari 2013 stopten met de winkel hebben we deze omgebouwd tot expositie-huis. In 2015 hebben we de zaak verkocht en zijn we verhuisd naar Lochem. Het bevalt ons hier prima. Met de familie dichtbij hebben we samen een heerlijk onbezorgd en gelukkig leven. Alles mag en niets hoeft. Ik kan me overigens geen leven voorstellen zonder het creëren van ‘kunst’. We hoeven er niet van te leven en ik doe dit alleen maar voor mijn plezier. Het creëren, mijn scheppingsdrang, het geduld, experimenteren, ontdekken, de weg ernaar toe, diversiteit, verrast worden, verbazen en verwonderen. Daar geniet ik van.
Nieuwe inspiratie
Een hele tijd terug heb ik besloten om te stoppen met het maken van schilderijen. Driedimensionaal werken met sculpturen geeft mij veel meer voldoening. Ik maakte af en toe al wel sculpturen, maar door een bezoek aan een galerie ben ik geïnspireerd geraakt door een groot beeld dat in z`n geheel was beplakt met grote stukken porselein en aardewerk. Dit beeld is de aanleiding geweest tot hetgeen ik nu maak.
Mijn werkwijze ziet er wel geheel anders uit … ik werk met extreem kleine scherven porselein met heel weinig voeg. Destijds heb ik besloten om alleen met porselein te werken, afkomstig uit de kringloopwinkels. Ik gebruik dus eigenlijk alleen maar afgedankt porselein. Heel duurzaam dus.
PorseLIJMEN
Ieder stukje porselein wordt met een tang geknipt in het juiste formaat, opgeplakt, ingevoegd en schoongemaakt. Vooraf maak ik zelf eerst de basis van de sculptuur. Hiervoor gebruik in polystyreenschuim, glasvezeldoek, kunsthars en een paar ‘geheime’ materialen. Allemaal unica’s, volledig met de hand gemaakt. Aan iedere porselein-sculptuur voeg ik drie porseleinen oortjes toe, alsmede mijn initialen WA in porselein. De drie oortjes zijn inmiddels mijn ‘handtekening’ geworden.
Hoe ik de vorm kies? Meestal komen de ideeën gewoon aanwaaien. Dit kan door een opmerking komen, een plaatje, door iets op facebook, door een combi van materialen. Als basis voor al m`n sculpturen gebruik ik altijd polystyreen. Hiermee ga ik ‘beeldhouwen’ ik rasp en snijd net zolang tot de vorm me aanstaat. Ik weet vooraf niet altijd welke kant het opgaat en van deze ‘cadeautjes’ … daar hou ik van. Verrast worden!! Hele mooie motieven b.v. een bloemenpartij of twee vogels laat ik altijd in z`n geheel terugkomen. Daarnaast is het vaak een kwestie van gevoel.
Nieuwe routes? Nou, voorlopig blijf ik nog wel aan het ‘porseLIJMen’ zo noem ik mijn techniek. Ik beleef nu mijn plezier hieraan en wat er daarna nog meer op mijn pad komt, ik weet het nog niet. En wanneer het weer mag, dan begin ik opnieuw met mijn ‘Galerie aan Huis’. Iedereen is dan welkom om bij mij thuis mijn kunstwerken te komen bekijken.
Ambities?
Of ik nog ga werken met andere materialen? Voorlopig niet. Heel misschien een combinatie van gedeeltelijk beplakt met scherven porselein en delen alleen beschilderd met acrylverf.
Wel zou ik nog graag een groot sculptuur van mijn hand willen zien in de hal van een schouwburg of een ziekenhuis. Liefst een van 2 meter hoog. Dat zou een opdracht zijn die ik heel graag zou aannemen.
Advies voor jonge kunstenaars
Aan beginnende kunstenaars zou ik willen zeggen: ‘Maak datgene waar je blij van wordt en probeer je te onderscheiden met werk dat bij je past. Probeer een ander te verrassen, te verbazen en te verwonderen.’
Kijk voor meer informatie op mijn website: www.willyalferink.nl
Op dit moment exposeer ik samen met 9 andere kunstenaars bij Galerie Tom Lucassen in Ommen tot eind maart 2022. Meer info: www.tomlucassen.nl