De Natuurvergunning voor Lelystad Airport moet worden geweigerd. Want van die vergunning, daar klopt helemaal niet van. Zo vraagt Lelystad Airport een vergunning aan voor 10.000 vliegbewegingen, terwijl nu al duidelijk is dat de luchthaven door wil groeien naar 45.000 vliegbewegingen. Het is wettelijk niet toegestaan om de vergunning in onderdelen op te knippen.
Dus dat het Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een vergunning wil verlenen, en dat dan de provincie Overijssel, samen met Raalte, Olst-Wijhe, Dalfsen, Deventer, Zwolle, Kampen, Hellendoorn, Staphorst en Steenwijkerland bewaar aantekenen, met teksten die inhouden dat het ministerie zich niet aan zijn eigen wetten houdt.
Op grond van de Wet Natuurbescherming kan er simpelweg niet eens en vergunning verstrekt worden… “De onderbouwing in de daarvoor ingediende aanvraag klopt niet. Bovendien zijn er grote onduidelijkheden over de verrekening van de stikstofdepositie met Schiphol. In een gezamenlijke zienswijze stellen de provincie Overijssel en negen betrokken gemeenten dat de vergunning op deze manier niet kan worden verstrekt.”
Strijdig met regels extern salderen
Elke activiteit die bijdraagt aan emissie van stikstof moet voldoen aan de regels, en vliegtuigbewegingen vormen hierop geen uitzondering. De uitbreiding van Lelystad Airport leidt tot een toename van de depositie van stikstof op kwetsbare Overijsselse Natura2000-gebieden. De neerslag van stikstof is schadelijk voor de natuur. Landelijk is bepaald dat geen extra neerslag van stikstof mag optreden. Nieuwe activiteiten kunnen daarom alleen een vergunning krijgen als op andere plekken activiteiten wordt gestaakt. Dit heet extern salderen.
In de ontwerpvergunning wordt de extra stikstofemissie van Lelystad Airport verrekend met Schiphol. Schiphol heeft nog geen onherroepelijk vastgelegde stikstofruimte, want voor Schiphol is nog geen natuurvergunning afgegeven. De verrekening met Schiphol is strijdig met de regels voor extern salderen. Omdat ook onduidelijk is welke activiteiten op Schiphol hiervoor worden ingeperkt, kan onmogelijk worden vastgesteld of de uitbreiding van Lelystad Airport kan plaatsvinden zonder grote negatieve effecten op de Natura-2000 gebieden. Daarnaast zijn er mogelijk ongewenste gevolgen voor andere ontwikkelingen in de regio, zoals woningbouw, landbouw en energietransitie die ook een plek moeten hebben in de stikstofpuzzel. Tot slot ontbreekt het effect dat het toenemende wegverkeer van het naar Lelystad Airport zal hebben op de stikstofuitstoot.