Sallandse gemeenten en Overijssel: Er klopt niks van die natuurvergunning voor Lelystad Airport

Interessant? Deel het artikel

lelystad airport

De Natuurvergunning voor Lelystad Airport moet worden geweigerd. Want van die vergunning, daar klopt helemaal niet van. Zo vraagt Lelystad Airport een vergunning aan voor 10.000 vliegbewegingen, terwijl nu al duidelijk is dat de luchthaven door wil groeien naar 45.000 vliegbewegingen. Het is wettelijk niet toegestaan om de vergunning in onderdelen op te knippen.

Dus dat het Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een vergunning wil verlenen, en dat dan de provincie Overijssel, samen met Raalte, Olst-Wijhe, Dalfsen, Deventer, Zwolle, Kampen, Hellendoorn, Staphorst en Steenwijkerland bewaar aantekenen, met teksten die inhouden dat het ministerie zich niet aan zijn eigen wetten houdt.

Op grond van de Wet Natuurbescherming kan er simpelweg niet eens en vergunning verstrekt worden… “De onderbouwing in de daarvoor ingediende aanvraag klopt niet. Bovendien zijn er grote onduidelijkheden over de verrekening van de stikstofdepositie met Schiphol. In een gezamenlijke zienswijze stellen de provincie Overijssel en negen betrokken gemeenten dat de vergunning op deze manier niet kan worden verstrekt.”

Strijdig met regels extern salderen

Elke activiteit die bijdraagt aan emissie van stikstof moet voldoen aan de regels, en vliegtuigbewegingen vormen hierop geen uitzondering. De uitbreiding van Lelystad Airport leidt tot een toename van de depositie van stikstof op kwetsbare Overijsselse Natura2000-gebieden. De neerslag van stikstof is schadelijk voor de natuur. Landelijk is bepaald dat geen extra neerslag van stikstof mag optreden. Nieuwe activiteiten kunnen daarom alleen een vergunning krijgen als op andere plekken activiteiten wordt gestaakt. Dit heet extern salderen.

In de ontwerpvergunning wordt de extra stikstofemissie van Lelystad Airport verrekend met Schiphol. Schiphol heeft nog geen onherroepelijk vastgelegde stikstofruimte, want voor Schiphol is nog geen natuurvergunning afgegeven. De verrekening met Schiphol is strijdig met de regels voor extern salderen. Omdat ook onduidelijk is welke activiteiten op Schiphol hiervoor worden ingeperkt, kan onmogelijk worden vastgesteld of de uitbreiding van Lelystad Airport kan plaatsvinden zonder grote negatieve effecten op de Natura-2000 gebieden. Daarnaast zijn er mogelijk ongewenste gevolgen voor andere ontwikkelingen in de regio, zoals woningbouw, landbouw en energietransitie die ook een plek moeten hebben in de stikstofpuzzel. Tot slot ontbreekt het effect dat het toenemende wegverkeer van het naar Lelystad Airport zal hebben op de stikstofuitstoot.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *