In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar OpinieinSalland. Reageren? Graag.
Vorig jaar zijn er 47 mensen in Overijssel omgekomen in het verkeer. De helft op provinciale wegen. De helft van de verongelukten is ouder dan zestig. De cijfers zijn lager dan het jaar ervoor. Het was ook minder druk op de weg door corona. Lees hier meer details.
Door een ongeval?
De cijfers zeggen niet hóe iemand om het leven kwam. We weten dus niet of het verkeersongevallen betreft. Dat is wel jammer, want die informatie heb je natuurlijk wel nodig als je wil nadenken over verbeteringen. Je bent immers ook verkeersdode als je een hartaanval achter het stuur krijgt of als je als oudere een nare smak maakt met je elektrische fiets die je niet goed aan kunt. Dan moet je het kruispunt niet aanpassen.
Gedrag veranderen
Maar desondanks: moet je sowieso de wegsituatie wel aanpassen in verband met verkeersdoden? Zou het niet zo kunnen zijn dat de meeste ongevallen gebeuren door bumperkleven en te hard rijden? Dan komt het toch neer op gedragsverandering? En als je dat niet doet, tja…