In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar OpinieinSalland. Reageren? Graag.
In 2020 verongelukten 229 fietsers en dat is voor het eerst meer dan dat automobilisten verongelukken. Er wordt niet heel goed bijgehouden hoe die ongevallen tot stand komen, maar aangenomen wordt dat de vergrijzing een grote rol speelt. Het overlijdensrisico voor 80-plussers is ongeveer vijftig keer zo hoog als 60-minners. Dat zal ongetwijfeld. Vraag is alleen hóe die vergrijzing een rol speelt. Als ouderen bijvoorbeeld vanwege hun elektrische fiets uit de bocht vliegen en dan overlijden, kun je daar verkeerstechnisch niks aan veranderen. Maar als ouderen sneller een kruispunt naderen en dan door een auto geschept worden, is dat andere koek.
Maar ook het aantal doden onder jongere fietsers neemt toe. Vooral op het platteland zie je meer jongere mensen een elektrische fiets gebruiken op de langere afstand… Ongevallen met e-bikes leiden tot zwaarder letsel.
Wij krijgen drie soorten signalen binnen bij OpinieinSalland:
– er zijn steeds meer verschillende soorten fietsers op de weg en op het fietspad. Dat maakt het er voor weggebruikers niet persé makkelijker op.
– automobilisten lijken steeds meer haast te hebben, vliegen over sluipwegen van a naar b en hebben een kort lontje in plaats van engelengeduld. Bumperklevend veroorzaken ze domme ongevallen en eigenlijk gebruiken ze hun bolide als moordwapen. Niet met voorbedachte rade, maar toch.
– Salland stond er ooit om bekend zo’n mooi fietsgebied te zijn. Maar de kwaliteit van de fietspaden loopt hopeloos achter op het wegdeel van de auto. Een asfaltbreuk wegens een wortel is op het wegvlak voor een auto reden tot spoedreparatie, het fietspad is in zo’n geval pas in het reguliere onderhoud over vijf jaar aan de beurt.
Heino staat misschien wel symbool voor dat auto’s altijd voorrang hebben op fietsers en voetgangers.
– Het fietspad langs de vroegere melkfabriek is een voorbeeld van arrogantie ten opzichte van de fiets.
– De nep-zebrapaden bij het rondje om de Hervormde Kerk (foto) zijn een lachertje, tonen bestuurlijk onvermogen. Alles om de auto geen strobreed in de weg te leggen.
Maar is de oplossing eigenlijk niet heel simpel? De auto is het gevaarlijkst op de weg. Als je die bestuurt doe je het per definitie kalm aan en ben je heel voorzichtig. Wielrenners die voor hun strava-gemiddelde op pad zijn rijden niet op een fietspad. En als er dan nog eentje door eigen toedoen letsel oploopt, dan is dat ook gewoon part of the deal.
Heb je het probleem dan niet opgelost?