De Rabo ClubSupport is een marketingtruc. Omdat Rabo een coöperatie is, gaat de winst niet naar aandeelhouders, maar wordt teruggegeven aan iedereen die participeert in de coöperatie, aan leden dus. Dat doet de bank ondermeer met deze actie.
Salland deze Week komt tot stand naar aanleiding van wat we als redactie aan signalen binnenkrijgen. Heb jij ook een thema? Kom maar door. Je mag het gerust ook zelf schrijven! Mail ons
Het is eigenlijk heel gek dat we ons ruilmiddel geld in handen hebben gegeven van commerciële partijen die geld als doel zien en er winst mee willen maken. Of ze nu in auto’s, koekjes of geld handelen, als er maar winst gemaakt wordt. Rabo is als boerenleenbank (fusie van Raiffeisenbank en Boerenleenbank) de grootste hypotheekverstrekker van het platteland. Toen het melkquotum verdween, was de bank er – naar het schijnt – als de kippen bij boeren te adviseren snel uit te breiden. Waardeloos advies, kon je toen al op de klompen aanvoelen, want dan ga je als vanzelf tegen andere grenzen aanlopen. Maar ja, de boerenvakbladen riepen het ook, want die worden via advertenties gesponsord door de agro-industrie. Hoe groter de boeren, hoe groter de trekkers, hoe groter de diervoederverkoop, hoe meer stalinrichting, hoe meer landbouwgif, hoe meer farmacie. En dat die agro-industrie haar marketing goed voor elkaar heeft weten we inmiddels, BBB is eruit voortgekomen, de bedenkers van ReMarkAble zijn daar maar wat trots op.
Ten koste van boeren familiebedrijven
En nu hebben we dat landbouwprobleem. De bank heeft haar geld op zak, de boeren zijn de dupe. BBB ziet nog steeds heil in techniek om het tij te keren. Maar dat is ten eerste niet de echte – want helemaal geen duurzame – oplossing en ten tweede gaat dat ten koste van de familiebedrijven op het platteland: die kunnen al die technische aanpassingen niet betalen. Die zijn veel meer gebaat bij een beter verdienmodel met minder uitgaven, precies dat wat BBB, LTO en Rabobank dus niet willen.
Dus wil je voor je club wel geld van de Rabobank? Op het boerencongres van Stöppelhaene zei de nieuwe agroman van de bank Alex Datema dat zijn bank niet het probleem is, maar wel de oplossing aandraagt. Dat hij dat eerste zegt is begrijpelijk. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Dat tweede moet de bank eerst nog maar eens waarmaken. We hebben daarom een gesprek met de beste man aangevraagd om eens te horen hoe hij dat ziet. Op Stöppelhaene leek het plan dat de bank wel wil investeren in boeren die gezamenlijk stoppende boeren over willen nemen. Dat lijkt toch nog steeds op schaalvergroting, maar als ons interviewverzoek gehonoreerd wordt, gaan we het horen.
Eerlijke geldwijzer
Om te bepalen of je wel geld wil van de Rabobank, dus dat je moet stemmen voor jouw voetbal-, handbal, bridge-, muziek- of kunstclub hebben we de eerlijke geldwijzer geraadpleegd. Daar wordt bijgehouden hoe een bank scoort op diverse onderdelen van ‘eerlijk zijn’. Dat wordt heel breed gedaan. Van beleggen in wapenindustrie, via groen beleid tot zelfs de keus of je man/vrouw moet invullen of dat je geslacht en gender er niet toe doet voor de bank.
Eerlijke geldwijzer legt het zelf zo uit: “Jouw bank gebruikt je spaargeld om te investeren in bedrijven. Wij zoeken uit of het niet gaat naar bedrijven die bijvoorbeeld mensenrechten schenden of betrokken zijn bij controversiële wapens. Of naar bedrijven die grote milieuschade veroorzaken of slecht omgaan met dierenwelzijn. We onderzoeken duurzaamheidsthema’s die door alle ‘Fair Finance Guides’ wereldwijd worden onderzocht, en een aantal sectoren waar grote uitdagingen liggen op het gebied van duurzaamheid.”
De gemiddelde score van Rabobank
(tekst loopt door onder afbeelding)
Rabobank heeft haar beleidsscores sinds het laatste beleidsonderzoek op vijf van de zeven onderwerpen verbeterd. Natuur en klimaatverandering kenden de grootste stijgingen. Wat betreft het element natuur is de stijging in score te danken aan de eisen aan bedrijven met betrekking tot het volgen van de Bonn Guidelines en het Cartagena Protocol en aan beter beleid met betrekking tot waterschaarste. Wat betreft klimaatverandering dankt de bank zijn hogere score aan verbetering van het eigen energiegebruik en is de bank transparanter over de broeikasgasuitstoot van bedrijven die de bank financiert of waarin ze belegt.
Het beleid van Rabobank scoort in dit beleidsonderzoek met name goed voor mensenrechten (score 7,8) en ook de beleidsverbeteringen met betrekking tot natuur hebben tot een goede score geleid (score 8,4). De bank heeft ruim voldoende beleid voor dierenwelzijn (score 7,1), klimaatverandering (score 6,9) en wapens (score 7,3). Het beleid rond belastingen is nog altijd twijfelachtig (score 4,7) en hoewel het beleid rond gendergelijkheid is verbeterd, is de score nog onvoldoende (score 3,6).
Dus wat je nu doen?
Nou, dan kun je nu zelf bepalen of je voor een club stemt en dus meewerkt aan de marketingtool van de bank. Wij op de redactie vinden de duurzaamheidsvooruitgang er zo positief uitspringen dat we hebben besloten wél een stem uit te brengen. Maar niet op ónze club. We hebben gezocht naar een club waarvan we denken dat de leden daarvan veel meer moeite hebben geld bij elkaar te krijgen.