De gemeente Raalte heeft niet echt een goede reputatie als het gaat om biodiversiteit. Zelfs terwijl het biodiversiteitsbeleid in de maak is, wordt tegelijk ook gewerkt aan een megastal vergunnen. Dus ‘eerst zien dan geloven’ is wel raadzaam. Ook zijn in het beleidsplan geen concrete doelstellingen genoemd zoals ‘over tien jaar moeten we x aantal nieuwe soorten natuur hebben’.
Geen concrete doelen, maar wel een stip op de horizon. Dat werkt als de intenties goed zijn en als je vertrouwen hebt in elkaar. Je kunt het als een nadeel zien, maar aan de andere kant kun je er ook voordelen in zien. Want als die concrete doelen gehaald zouden zijn, kan de gemeente achterover leunen. Nu hebben actieve clubs als Raalte op Groen en Salland Zoemt de kans de stip op de horizon te blijven verschuiven.
Deze groepen zullen veel verder willen gaan dan bijvoorbeeld het CDA dat niet eens een moreel appèl op de boeren wil doen om minder landbouwgif te gebruiken, iets wat de CDA-buren in Olst-Wijhe wel aandurfden, ook omdat Henri Bontenbal daar positief tegenover stond. En de zorg van GB en VVD dat het gras in de berm te hoog wordt en kruisingen daardoor onoverzichtelijk kenschets ook geen omslag in het denken. Verkeerstechnische bureaus gaan juist uit van extra veiligheid door hoog gras omdat het wegbeeld visueel versmalt. Dat haalt de snelheid er uit.
Door de nieuwe omgevingswet hebben participerende burgers dusdanig veel invloed op de politiek, dat de raad deze acties – uiteraard onder bepaalde omstandigheden (dat er geen grote bezwaren van andere burgers zijn) – wel móet volgen. Onder de noemer ‘omdat het volk dat wil’.
Raalte op Groen
Raalte op Groen heeft al laten weten vooral in te willen zoomen op de positieve effecten van een biodiverse samenleving. Op weg daar naar toe kost dat geld, maar rekenmodules laten zien dat de voordelen op den duur veel groter kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een gezondere samenleving, minder kosten aan bestrijding, een interessantere plek om naar toe te verhuizen of te blijven wonen.
Salland Zoemt
Salland Zoemt wijst de gemeente er op dat ze verplicht is zorg te dragen voor de gezondheid van haar inwoners. Dat is een andere verplichting dan koste wat kost voldoende werk of brede wegen van en naar Salland. Dat de gemeente haar biodiversiteitsplannen het stempel ‘verbinding’ geeft, spreekt Salland Zoemt daarom aan. Deze groep wil zelfs ecologische hotspots in de regio met natuurlijke snelwegen verbinden. Daar hadden ze tot op heden bij de gemeente geen luisterend oor voor. Maar nu de gemeente ook wil verbinden, ziet Salland Zoemt wel kansen bermen, slootranden, spoorzone en dergelijke interessante snelwegen te laten zijn voor flora en fauna.
Uit het stuk dat de gemeenteraad deze week aannam:
Onze visie is dat verbinding sterk maakt en veerkracht geeft. We staan als gemeente daarom voor alle
verbindingen. We richten ons op 3 sporen, het versterken van de natuurstructuur, het stimuleren van
natuurinclusief bouwen en het versterken van de samenwerking. Dat willen we samen met anderen doen door binnen onze gemeente de biodiversiteit te verrijken en door natuurstructuren te versterken en te verbinden. De kwaliteit van de groenelementen willen we op een hoger niveau brengen en meer met elkaar in verbinding brengen. Ons biodiversiteitsbeleid bestaat uit de onderstaande zeven uitgangspunten.
1. De natuurstructuurkaarten zijn ons kompas
2. Biodiversiteit wordt integraal onderdeel bij projecten
3. We maken ons groenbeheer zo ecologisch mogelijk
4. We passen de openbare ruimte aan
5. We stimuleren en faciliteren natuurinclusief bouwen
6. We gaan meer samenwerken en met anderen aan de slag
7. We verankeren biodiversiteit in de organisatie
Samenvattend willen we werken aan de het behouden, herstellen en versterken van de biodiversiteit in de gemeente Raalte. Dat doen we door het bestaande gemeentelijke bezit aan te passen en bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in te zetten op biodiversiteit. We doen het niet alleen. We zoeken de verbinding met plaatselijke initiatiefnemers en ondersteunen ze. In de beheerplannen maken we een uitwerking van het beleid, bijvoorbeeld op het gebied van bermen en sloten in het buitengebied. Waar nodig creëren we een nieuw draagvlak. We gaan aan de slag om natuurinclusief bouwen te stimuleren en zoeken verbinding met aannemers en aan de tekentafel bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Daar waar maatregelen in nauwe samenhang met klimaatadaptatie kunnen
worden uitgevoerd pakken we deze kans.
Al deze uitgangspunten zijn nader uitgewerkt in de beleidsnota.
Ik kan het niet laten om enkele opmerkingen te maken, bijvoorbeeld over het “visueel versmallen”van wegen9 en fietspaden) door hoge(re) bermbegroeiing. Heb daarvan een voorbeeld gezien bij het vernieuwde fietspad tussen Heeten en Deventer/Schalkhaar. Het gras groeide zo hoog dat het bij een fikse regenbui knakte en op het pad lag. Gevolg: spiegelglad fietspad, met valpartijen tot gevolg. Dus een randje maaien, zoals nu ook al gebeurt, lijkt zeer nuttig, zelfs nodig.
Verder ben ik het zeer eens met de veronderstelling dat de weg naar meer biodiversiteit eerst geld gaat kosten, en misschien op langere termijn wel voordelen oplevert. Helaas is het zo dat de weg ernaartoe door de gemeente bekostigd wordt, en dat de voordelen aan de samenleving als geheel toekomen, maar niet of nauwelijks in geld uit te drukken zijn. Geen reden om het niet te doen, maar t is wel goed om je dat vooraf te te realiseren.
En tenslotte, meer groen betekent meestal minder bouwgrond….