In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar HierinSalland. Reageren? Graag.
’t Is wel een beetje een voorbeeld van ‘als het kalf verdronken is’, dat je actie tegen paaltjes begint als er gewonden vallen. Je moet al in actie komen als je paaltjes neerzet. Die ene simpele vraag: is hier een paaltje nodig en waarom? Maar die manier van denken zijn we kwijt geraakt. We lossen zaken op met regels en regels op regels en daar weer regels op.
Glyfosaat, roundup, is daar een mooi voorbeeld van. Boeren kopen een maïssoort dat tegen een gif kan dat alle andere leven op het land dood. Dat gif wordt door dezelfde fabrikant verkocht als die de maïs verkoopt… Om te voorkomen dat dat gif uitspoelt naar het grondwater zaaien boeren na de maïsoogst plantjes op het land die ze groenbemester noemen. Maar als ze van die groenbemester af willen spuiten ze het dood met roundup. Van roundup worden de boeren zelf ziek: parkinson is al een beroepsziekte. En ook de natuur gaat er dood aan. Daarom gebruiken boeren meer mest om die dooie bodem nog een beetje vruchtbaar te houden omdat ze er maïs op willen verbouwen.
O ja, en die maïs is voor koeienvoer, zodat wij dan die koe of haar melk weer kunnen eten. Een giftige methode die acht keer zoveel grond kost dan wanneer de boer er worteltjes voor humane consumptie op zou poten.
We zijn de basisvraag ‘we willen gezond voedsel’ uit het oog verloren. Zonder boeren geen voedsel: klopt. Maar met de huidige manier van boeren komt het ook niet goed.’t Is een beetje als die studente die net op kamers woont en aan haar vader vraagt hoe ze spinnen buiten moet krijgen: met de stofzuiger, zegt vader, en dan zet je die stofzuiger buiten.
Met de verkeerde onderzoeksvraag krijg je niet de goede antwoorden.
Slechte onderzoeksvraag om het verkeer te remmen
Raalte onderzoekt op een dergelijk onzinnige manier ook hoe je verkeer in het buitengebied zich aan de snelheid van 60 kunt laten houden. Hebben ze op vier heel verschillende locaties vier heel verschillende wegversmallingen neergezet. Met zo’n onderzoek van likmevessie krijg je oplossingen van likmevessie. We hebben de onderzoeksvraag opgevraagd en kregen het persbericht retour. We gaan er daarom maar vanuit dat er niet goed over nagedacht is. Dan weet de wethouder alvast waarom de gekozen oplossing niet helpt.
En de raad laat het allemaal gewoon gebeuren.
Tip: De wegen in het buitengebied zijn allemaal verbreed, in verband met almaar groter wordend landbouwverkeer. Laat het gras in de berm langer groeien. Die ogenschijnlijke vernauwing van de weg zorgt voor langzamer verkeer (én voor meer insecten die eikenprocessierupsen eten).
Die paaltjes
Hoe is de onderzoeksvraag bij het neerzetten van zo’n paaltje? Kun jij die bedenken? Van de mensen die we er over spraken kregen we antwoorden als ‘omdat er geen brommers mogen komen’, ‘om auto’s te weren’ en ‘om snelheid te beperken’. We hebben het ook aan wat ambtenaren gevraagd. Die hebben eigenlijk ook geen idee. Weet je dat er in Amsterdam recent 4000 zijn weggehaald, niemand wist eigenlijk waarom ze er stonden…
Voorstel: wie ergens een paaltje weet draait hem uit de grond en legt hem in de berm. Met steeksleutel 17 lukt dat wel. Stuur ons dan even een foto en een locatie. Geven wij het wel anoniem door aan de betreffende gemeente.
Is dat een goed idee?
Klik hier om je reactie te mailen.
Reactie van L.E.
Regelzucht leidt tot nog meer problemen alleen tot bekeuren ook al geen oplossing!
Preventie geeft meer voldoening ook al zal het nooit helemaal ideaal worden.
Leren er elkaar op een constructieve manier op aan te spreken mag ook al niet want dan ben je eigen rechter.
Toen het eerste paaltje werd gezet jaren geleden onderkende ik meteen het gevaar en zag het niet zitten.
Ook ik onderken dat snelheid mij een aangenaam gevoel geeft alleen daar waar het kan en dat kan door o.a. meer verkeer niet, juist daar kun je aan denken bij eigen verantwoordelijkheid nemen.
Dit geeft alweer een goed gevoel.
Niets menselijks is mij vreemd herhalen, herhalen delen met mensen en weer verder.
Kijk nu Zandvoort. …. snelheid en nog harder… geld dat is het.. meer …meer nooit genoeg. Diegene heeft genoeg om een boete te betalen en krijgt wel weer een beloning als het werk maar op tijd klaarkomt.
Kijk naar de crisis wel heel erg kunstmatig. Prijzen meteen omhoog… winst dat is het zogenaamd.
Politiek ja dat zegt genoeg, compromissen.. en maar weer al is het vaak goed bedoeld de gevolgen zien we met z’n allen.
Onderzoek zorgt nu nog meer voor verkwisting, laten wij elkaar helpen waar mogelijk. Politiek heet niet voor niets politiek, je toetert wat en ze zijn zeer deskundig zeggen ze we hebben naar alles gekeken.
Over mijn eigen schaduw heen kijken geeft mij ruimte als puntje bij paaltje komt
Reactie J.S.
Tuurlijk niet weghalen.
Is juist voor de bescherming van de fietsers, dat de auto er niet door kan.
De bromfietsen er niet met 50 langs gaan.
Of met meerdere naast elkaar enz.
Zolang handhaving daar niets aan doet, laten staan.
Zolang dat niet opgelost is laten staan.
Reactie W.P.
Als fietser rij ik veel door Salland en zie in het buitengebied van Raalte meerdere nieuwe weg versmallingen van die half ronde beton bollen met een paaltje maar er is daar geen verlichting dus de witte bollen zitten al vol autobanden sporen van mensen die er in het donker over heen zijn gereden. Dus nu wachten op het volgende ongeluk .dit alles onnodig net zo als die paaltjes groetjes
Helemaal eens W.P.!
Het onderzoek dat aan deze wegversmallingen vooraf ging was een gedrocht: appels met peren vergelijken, geen serieuze onderzoeksvraag en ervaringen van elders genegeerd. Degelijke maatregelen gaan tegen de tijdgeest in: toenemend ikke ikke ikke van mensen die stoer willen doen.