Salland Deze Week: Ons OV blijkt in handen van bedrijven die gewoon dikke winst willen maken

Een Amerikaanse investeringsmaatschappij neemt het Duitse Arriva over en is dus verantwoordelijk voor een deel van het openbaar vervoer in Salland. Het Israëlische EBS rijdt onder de paraplu van RRReis. Hier nemen ze alle reizigers mee. In Israël mogen Palestijnen niet instappen... Ziet er somber uit voor de 'boeren' in kleinere dorpen hier... Een investeringsmaatschappij, een bedrijf dat aan apartheid doet... En de overheid maar aanbesteden in belang van de burger. Kom nou toch!

Interessant? Deel het artikel

Kees 240105 bus RRReis

Deutsche Bahn verkoopt haar dochter Arriva, is een klein teletekstberichtje dat de voorpagina’s van de krant niet haalt. Wie dacht dat Arriva dat gezellige regionale vervoersbedrijf was in Salland en Flevoland en Gelderland, waarvan de winsten dus in de buurt bleven, die heeft het mis. En als je denkt lekker in RRReisbus te stappen, bedenk dan dat de eigenaar beschuldigd wordt van busdiensten in de door Israël bezette Palestijnse gebieden die verboden zijn voor Palestijnen.

Prettige reis toegewenst, mede mogelijk gemaakt door dat fijne aanbestedingssysteem van de neoliberae overheid waar het alleen maar om winst gaat, niet om de burger.

Arriva rijdt in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië, Spanje, Polen, Hongarije, Kroatië, Slowakije, Slovenië en de Tsjechische Republiek. Niks lokaals aan. Arriva is verantwoordelijk voor de BlauwNet treinen Zwolle- Almelo, Zwolle- Emmen en Almelo- Mariënberg en voor de bussen in Twente. Het bedrijf is internationale handelswaar, waarmee miljonairs spelletjes spelen met als doel miljardair te worden. Spelletjes van het soort als te laag inschrijven voor een concessie, daarmee de rechten van vervoer voor een bepaalde streek binnenkrijgen en dan bijna failliet gaan, zodat een andere partij – zoals de provincie – weer geld in je stopt, liegen in de aanbestedingsbrief of personeel onderbetalen om de begroting toch sluitend te krijgen.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

 

Als de concessies overgaan naar een andere international, gaat het personeel mee als ze dat willen. Maar iedere keer moeten ze nieuwe contracten aangaan, ze bouwen nooit langjarige zekerheid op. Hier ook: Met de transactie gaan 35.500 Arriva medewerkers over. (Wikipedia: De verkoop is een afsluiting van een langer proces, in 2022 werden al de Arriva activiteiten in Zweden en Portugal verkocht en verder ook de bedrijfsonderdelen in Servië en Denemarken en het busvervoer in Polen.)

De journalist die met droge ogen opschrijft dat een Duits staatsbedrijf Arriva verkoopt aan een Amerikaanse investeerder die er niets aan verandert, die zouden ze de bevoegdheid voor journalist af moeten halen. Maar voor dat vak hoe je niet bevoegd te zijn… Maar we schrokken ons nog veel meer hoedjes toen we op onderzoek naar die andere chauffeurspiloten van ons regionale vervoer aangingen. RRReis: dat is eigenaar van een Israëlisch concert, de een na grootste busvervoerder van de wereld. Die RRReisbussen zijn dus niet zo lokaal. Ze zijn erger dan dat. Veel erger.

‘RRReis werkt mee aan apartheid in Israël en bezet Palestina’

EBS is een 100% dochterbedrijf van het Israëlische transportconcern Egged Group.  Wikipedia zegt over dit concern: Het Bureau van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de Mensenrechten zette Egged op een lijst van bedrijven die zaken doen met illegale Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. De reden is dat het bedrijf gesegregeerde busdiensten uitvoert met bussen die verboden zijn voor Palestijnen. Omdat het bedrijf busvervoer verzorgt van, naar en tussen illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, wordt het bedrijf beschouwd als een belangrijke logistieke schakel in Israëls nederzettingenpolitiek. Volgens mensenrechtenorganisaties draagt het bij aan een systeem van apartheid in Israël en bezet Palestina. Aangezien de opbrengsten van de concessies in Nederland aan het moederbedrijf toekomen, wordt het gunnen door tegenstanders als indirecte steun aan het illegale nederzettingenbeleid gezien. EBS ontkent dat niet, maar probeert zich er volgens Wikipedia uit te lullen omdat zij menen een internationaal, multicultureel bedrijf te zijn en wil niet aansprakelijk gehouden worden voor het beleid van hun enige aandeelhouder.#

(tekst loopt door onder afbeelding)

Acht, dat aanbesteden is zo’n mooi systeem

We hebben ons uiterste beste gedaan de vervoersbedrijven niet met elkaar te verwarren. Maar ze maken er zelf via overnames en naamsveranderingen en dubbele namen zo’n warboel van, dat we niet uitsluiten hier en daar toch en fout gemaakt te hebben. Dat maakt voor het verhaal echter niks uit.

“Aanbestedingen hebben de Nederlandse reiziger veel gebracht: meer kwaliteit en kwantiteit, tegen lagere kosten. Het scheelde niet veel of de regionale treinlijnen waren geschrapt. En kijk ons nu!” zegt Anne Hettinga, nu of eerder al CEO van Arriva Nederland. Precies: Kijk nu eens… die commercieel vervoerders rijden geen treinen wegens personeelsgebrek. Als je van Heino naar Zwolle wil heb je drie opties. Of je mag mee maar moet staan in het tussenportaal; of je mag er niet meer in omdat de trein vol is; of de trein komt niet omdat Blauwnet geen personeel kon vinden.

Bij Arriva denken ze dat wij, de reiziger infantiel zijn. Als je digitaal hulp wil krijg je deze: Hi ik ben Riva, je virtuele assistent, waar kan ik je mee helpen?

En wij maar denken dat die bedrijven lokaal, regionaal, provinciaal zijn. Dat doen die vervoerders goed, ons de indruk te geven dat ze regionale luitjes zijn. “Onze treinen rijden volgens een vooraf bepaalde dienstregeling,” schrijft Arriva op haar site. Hoe lokaal voelt dat. Geruststellend 😉 Dat ze dat in de regio ook kunnen, volgens een vooraf bepaalde dienstregeling rijden!

Anders sta je daar maar op station of bij bushalte wachten…

De provincie doet ook een schepje boven op dat regiogevoel. Daar hebben ze Blauwnet bedacht, een koepel van alle openbaar treinvervoerbedrijven in de regio. Je hebt er verder niks aan, behalve dan dat er een boel papierschuivers werk aan hebben. Lees maar mee.

Blauwnet

Blauwnet is geen vervoerder, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders. Blauwnet maakt reizen met het OV in Overijssel nog eenvoudiger:

  • Je reist met één in- en uitcheck op alle regionale treintrajecten in Overijssel.
  • Reis je op saldo en stap je over van Blauwnet op een aansluitende bus van Arriva of RRReis? Dan betaal je in de bus niet opnieuw het opstaptarief. Dit geldt ook andersom.

Als je af en toe met het OV gaat snap je daar niks van. En misschien is dat maar beter ook, want het gaat om een samenwerking tussen een aantal vervoerders, niet van allemaal. Om het nóg eenvoudiger te maken.

RRReis

RRReis doet ook mee met Blauwnet. RRReis? Wasdadan? RRReis is het overkoepelende merk voor het regionale openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Ah, helder. Blauwnet is dus een overkoepeling waar RRR ook in zit en RRReis is dan weer een overkoepeling, waar Blauwnet in zit.

De schrijfwijze van RRReis, met drie keer de letter ‘R’, staat symbool voor de samenwerking van de drie provincies die verantwoordelijk zijn voor het regionale openbaar vervoer. Huh? De provincies Overrrijssel, Gelderrrland en Frrrevoland? Dat heeft dus iemand bedacht en toen heeft niemand gezegd dat dat toch niet zo’n goed idee was.

De rollende ‘R’-en maken het merk dynamisch en actief. Het staat voor snelheid.

Kijk, dat scheelt.

Makkelijk en eenvoudig.

Blauwnet:
Reis je met NS en stap je over op Blauwnet? Of andersom?
Check dan uit bij NS en check opnieuw in bij Blauwnet.

RRReis:
Wil je reizen met RRReis, dan heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Hieronder lees je welke opties er zijn. Wil je een advies op maat? Maak dan gebruik van onze productkiezer. Hiermee ontdek je eenvoudig in een paar stappen welk product het beste bij jou past.

Je kunt met RRReis ook comfortRRReis, snelRRReis, reserveerRRReis, buurtRRReis en haltetaxiRRReis. Wil je nog meer ‘van achter het bureau bedacht en het kan ons geen flikker schelen of dat gepeupel dat snapt’ hebben? Deutsche Bahn ziet de onzin er van in. Die verkoopt haar buitenlandse activiteiten om zich te concentreren op haar thuismarkt. Kijk, dat is dan eindelijk een goed idee in openbaar vervoer land!

Vrrroem

Wij zijn een Vrrroem-land, hebben het liever over 130 op de snelweg en accepteren de dientengevolge extra verkeersdoden. Mooi man, bittie scheuren met die bak. Het gaat al tientallen jaren over een vierbaansweg van Zwolle naar Twente terwijl geen Mariënhemer die moeilijk door de tunnel kan, aan de overkant van de weg hoeft te zijn als het druk is op die weg.

We weten allemaal dat vierbaans meer files veroorzaakt. Want als er ruimte is, vullen we die op. Dat geldt ook voor de trrrein! Als je meer en langere treinen laat rijden, creëer je meer ruimte en die wordt echt wel opgevuld. Als de prijs tenminste een beetje in verhouding is. Treinreizen is zo veel comfortabeler dan met de auto. Als er tenminste slim in geïnvesteerd wordt.

Geld naar openbaar vervoer in plaats van naar asfalt

En geld naar openbaar vervoer in plaats van naar commerciële openbaar vervoersbedrijven.

Maar zo’n feest gaat het niet worden. Want geld domineert. De een verkoopt koelkasten om geld te verdienen, de andere handelt in auto’s, een derde zegt dat hij geld aan goede doelen geeft maar schuift 60% van de inleg van de loterijen bij op eigen bankrekening, een vierde handelt in vervoer. Het gaat de vervoersbedrijven niet om ons, de reizende klant, maar om de winst.

Arjan Lubach onderzocht hoe dat zit met andere vervoerders in ons land. (vanaf minuut 6):

(Tekst loopt door onder video)

 

Dat is best schrikken. Qbuzz is van de Italiaanse Spoorwegen en dat is van de Italiaanse staat. Keolis zelfde laken een pak, maar dan Frans. Valleilijn en Breng zijn van een Franse Staatsbank en Arriva was dus van Deutsche Bahn. En RNet is van… van de NS. De NS is dus in eigen land zichzelf aan het beconcurreren. (En onder Abbilio doet ze dat in Duitsland tegen de DB).

Dan kun je moeilijk volhouden dat het die vervoerders allemaal om goed vervoeren gaat. Kan ook niet, want die trajecten worden om de vier of vijf jaar heraanbesteed. Je wint als je de goedkoopste bent. En als je eerlijk bent. Keolis won eigenlijk de laatste aanbesteding in Overijssel. Maar de Franse overheid had de kluit belazerd door te garanderen dat ze Chinese elektrische bussen op tijd binnen zouden hebben. Een concurrerend aanbesteder wilde bij datzelfde Chinese bedrijf dezelfde bussen kopen en die wisten dat de Chinezen geen leveringsgarantie konden geven. Daarom werd deze aanbesteding gegund aan EBS.

Na iedere aanbesteding heb je kans op een andere aanbieder en iedere keer moeten al die arme buschauffeurs, machinisten en conducteurs weer ontslagen bij het ene en aangenomen worden bij het andere bedrijf. Zoek maar eens een buschauffeur met een horloge wegens 12,5 dienstjaren. Ze moeten steeds weer van voor af aan beginnen…

Met Arriva gaat het zeker te weten ook niet goed komen. Want de nieuwe eigenaar is dit keer geen ander land, maar een investeringsmaatschappij Squared Capital. Volgens persbureau Reuters betalen de Amerikanen 1,6 miljard euro aan de Duitse Spoorwegen voor het vervoersbedrijf.

En ze gaan niks veranderen zeggen ze.

Arriva wordt verkocht aan een investeerder die er niks aan verandert? Vinger opsteken als je dat gelooft. Want dan heeft DB toch een domme verkoop gedaan. Als een investeerder er brood in ziet zonder er iets aan te veranderen kun je het beter zelf houden of een hogere prijs vragen, toch? Als geld de rode draad is – en dat is het bij een investeringsmaatschappij – kun je er donder op zeggen dat Arriva uitgekleed wordt. Eerst tot op het niveau van de regels in de aanbesteding, daarna tot op het bot. En dan gaat het weer in de verkoop. Zo doen investeerders dat namelijk.

Er komen dus slechte tijden voor Arriva/ Blauwnet rijders. Net zo goed als dat er slechte tijden aan komen voor alle reizigers met het openbaar vervoer, zolang het een speeltje voor investeerders die iedere vijf jaar bij aanbestedingen weer de kans hebben er een slaatje uit te slaan.

Openbaar vervoer moet je zien als een nutsvoorziening, net zoals water uit de kraan en stroom uit het stopcontact.

Het moet er zijn, en betaalbaar ook. Daar ga je mee handelen.

 

Reageren? Klik hier

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.