Salland deze Week: nieuwbouwwijk Raalte voorbereiden op de toekomst

Raalte gaat een nieuwe woonwijk aanleggen. Mooie kans om de achterstand op buurman Olst-Wijhe in te halen waar ze al met een tweede toekomstgerichte woonwijk bezig zijn.

Interessant? Deel het artikel

Inrichtingsschets bouwproject Burgemeester Zuidwijklaan Afbeelding: Oude Wolbers-Timmerhuis Projecten.
Inrichtingsschets bouwproject Burgemeester Zuidwijklaan Afbeelding: Oude Wolbers-Timmerhuis Projecten.

In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar HierinSalland. Reageren? Graag.

Olst-Wijhe organiseert landelijk aanzien met twee woonwijken die klaar zijn voor de toekomst. Raalte gaat ook een nieuwe wijk neerzetten: 53 huizen aan de Zuidwijklaan. Een prachtige kans op alle fronten toekomstgericht te denken.

De Aardenhuizen in Olst zijn duurzame huizen, gebouwd van herwinbare grondstoffen, ze verbruiken bijna geen energie en dat wat ze nodig hebben, daar hebben ze zonnepanelen voor. In Olstergaard is het toegestaan tiny house te bouwen, waarbij zo klein mogelijk eerder leidinggevend is dan zo groot mogelijk. “Waarom zou je je leven lang moeten willen werken om je hypotheek af te betalen”, is een belangrijke gedachte. En ook: “met een groot huis heb je veel minder buiten.”

(tekst gaat veder onder de foto)

In Raalte komt de nieuwe wijk in Noord, langs de Zuidwijklaan, aangeplakt tegen het kantorencomplex vanaf kruispunt Bos in oostelijke richting. Die grond is van projectontwikkelaar Grondeigenaar Oude Wolbers – Timmerhuis Projecten (OWTP) omdat Raalte destijds te lang treuzelde bij aankoop van de grond. Oude Wolbers was doortastender. Als gemeente ben je dan een beetje de sturing kwijt. Economisch belang van de projectontwikkelaar gaat dan boven de beste ecologische oplossing: veel en snel bouwen tegen flinke prijzen.

53 Woningen gaan er komen. Voornamelijk rijtjeshuizen, zogenoemde betaalbare gezinswoningen, zowel huur (25%) als koop. Er komen dus geen vrijstaande woningen en twee-onder-een-kapwoningen. Een van de discussies is nu al: hoeveel auto’s moeten er voor de deur kunnen. Veen traditioneler kun je niet denken. Het tijdperk ‘auto voor de deur’ is zo goed als voorbij. Door meer thuiswerken zullen er uiteindelijk veel minder tweede auto’s in de straat staan. Deelauto’s worden steeds interessanter, ook door technische mogelijkheden, zie de opkomst veel deelscooters. Omdat de auto’s allemaal elektrisch gaan worden is het ook niet zo ingewikkeld te bedenken dat het heel handig is als ze allemaal onder een groot zonnepanelendank inclusief accu komen te staan.

Minder auto’s in de wijk, veel groen erin: voor steeds vaker thuiswerkende mensen wordt dat heel interessant. Je moet niet kijken waar je in een woonwijk nog groen kwijt kan, je moet het omdraaien: waar moet het groen wijken voor weg. Die stelling nam Jasper Vollgraff mee uit zijn studie bij de academie Bestuur Recht en Ruimte met de studierichting Stedenbouwkundig Ontwerpen. Hij bekeek opties van smart city-technologie op de openbare ruimte, waarbij hij die technologie vooral ten dienste van zoveel mogelijk groen wilde laten staan. Dat is waar mensen de meeste behoefte aan hebben: groen! Vollgraff: “Hoogwaardig groen: natuur en recreatie om de hoek. Omdat je fijn wil wonen in die wijk waar je steeds meer tijd van de dag doorbrengt en waar je sociale leven zich steeds meer gaat afspelen gaat vragen.” Dat zijn andere behoeften dan het aantal parkeerplaatsen waar nu en in het verleden om gevraagd wordt en werd.

Thuiswerken leidt naar meer behoefte aan groen om het huis

Vollgraff: “We werken steeds meer thuis en gaan in de pauze naar buiten om even de zinnen te verzetten. Op kantoor doe je dat met collega’s, maar thuis wil je ook een wandelrondje kunnen maken in een omgeving dat fijn voelt.”

De gezamenlijke parkeerplaats kan ook de plek zijn waar je je huisafval naar toe brengt en waar bezorgers hun pakketjes achterlaten. Op deze manier hoeven al die bezorgdienst-busjes en vuilniswagens niet langer de wijk in. “In de wijk zelf heb je dan alle rust ruimte en veiligheid om te recreëren, alsof je in een soort van recreatiepark woont.”
Projectleider Laura Bourgonje bij Oude Wolbers zegt in de Stentor dat het overleg voor de huurwoningen met Salland Wonen nog van start moet gaan.

Er is dus nog alle kans een afslag richting de toekomst te nemen. Doen?

 

Mail je reactie hier!

 

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

1 gedachte over “Salland deze Week: nieuwbouwwijk Raalte voorbereiden op de toekomst”

  1. Kees Huls

    I.R. te Raalte:

    Minder auto’s ?? De jeugd pakt voor boodschappen toch geen fiets. Met kinderen naar de sport en met regen op de fiets. Ga maar eens in nieuwbouwwijken kijken 2 auto’s normaal!!!
    Deelauto werkt hier in Salland echt niet!!!
    De toekomst??
    Maar voor NU is het echt nog niet aan minder parkeerplaatsen toe

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.