Salland deze week: laat die verkeerslichten bij Heino toch gewoon staan!

Hoe moet de N35 er straks uit komen te zien? En wie mag er iets over vinden? Sommige plannen zijn alk ter inzag gelegd. Maar is dat ook inspraak? En telt iedere inspraak even zwaar? Uiteindelijk is er altijd wel eentje te vinden die zich niet gehoord voelt en die ontevreden over de uitkomsten is. Btw: zouden vrouwen ook voor meer asfalt kiezen?

Interessant? Deel het artikel

n35

Al sinds jaar en dag blijkt bij dit soort procedures dat de verwachtingen van de samenleving ten aanzien van meepraten teleurstelling oplevert. Dat heeft voor belangrijk deel ook met de verwachtingen te maken. Zo kun je bij een informatieavond de indruk hebben dat je mee mag praten, dat je inspraak hebt.

Maar daar is een informatieavond helemaal niet voor bedoeld.

Het kan ook zijn dat de overheid helemaal niet op jouw inspraak zit te wachten. Jij bent maar een amateurtje, zij hebben met professionals te maken. Recent voorbeeld was de rekenmethode waarmee de overheid de overlast van Lelystad Airport berekende. Daar konden wij burgertjes toch niet mee uit de voeten, vond toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma. Daarmee daagde ze Dalfsenaar Leon Adegeest uit die haarfijn uitrekende dat de staats uit haar nek lulde.

Met de gemeente kennen we ook zo’n voorbeeld: ‘die welstandsnota snap jij toch niet’ kreeg de burger als antwoord, die daarna haarfijn uitploos dat wel mocht wat de gemeente wilde verbieden.

Het kan ook een tikkeltje ingewikkelder liggen. Plannen van Rijkswaterstaat om de N35 bij Heino te verbeteren stuiten op weerstand van Plaatselijk Belang. PB zou veel betere ideeën hebben dan RWS en voelt zich niet serieus genomen.
Dat kan op zich.

Maar het kan ook zijn dat RWS keuzes maakt, om geld over te houden voor de rest van het traject. Je kunt je ook afvragen welke deskundigheid PB eigenlijk heeft (laat Aldegeest dat niet horen 😉). Maar belangrijkste: wie of wat is PB eigenlijk helemaal?

Er zit een zelf gekozen bestuur op, daar kwam geen democratische verkiezing aan te pas. En in het geval van Heino kwam er zelfs een paleisrevolutie aan te pas. Klopt het dan wel als PB zegt dat ze namens een groot deel van de samenleving spreekt?

Natuurlijk doet iemand die boos is het altijd goed in de krant. Tegenwoordig is boos zijn al haast niet meer genoeg. Je moet eigenlijk woedend zijn. Dat scoort. Maar het leidt wel af van de hoofdvraag: wat is nu het beste voor de N35 en voor de veiligheid op de N35. Het lijken allemaal mannen die daar over beslissen. Mannen, die iedere zaterdag met hun auto door de wasstraat gaan, die hun auto als een verlengstuk van hun penis zien (dat woord doet het ook altijd goed in een krantenkop). Zouden vrouwen geen andere keuzes maken?

Er is nu 200 miljoen beschikbaar, dus worden er plannen gemaakt tot aan precies dat bedrag (en ietsie meer, want het is ons belastinggeld en dan rekent de overheid het altijd verkeerd uit). Maar is het zo dat je beter iets dan niets kunt doen? Wij krijgen nogal eens reacties binnen die dat in twijfel trekken.

Feit is bijvoorbeeld dat meer asfalt nog nooit ergens het fileprobleem heeft opgeleverd. Meer mensen stappen dan in de auto. De files blijven.

Feit is ook dat een brede overzichtelijke weg leidt tot harder rijden, meer en vooral ernstiger ongevallen. (De partijen die de snelheid nu weer terug naar 130 willen, nemen de toename van dodelijke ongevallen voor lief…)
Waarom moeten de verkeerslichten bij Heino eigenlijk weg?

Onderweg naar Zwolle zijn er juist een paar neergezet die per definitie op rood staan, pas groen worden als er verkeer nadert. Om de toevoer van verkeer naar Zwolle te reguleren. Die verkeerslichten bij Heino hebben toch precies dát effect? Die verkeerslichten halen de snelheid er juist uit! En fietsers kunnen onder de weg door. Veel veiliger dan dat ga je het niet krijgen.

De jacht naar meer asfalt (en dus meer files) doet ons ook vergeten waarom we die N35 aan willen pakken. Omdat chauffeurs ongevallen veroorzaken. Dat doet de weg zelf heus niet. En omdat chauffeurs er voor kiezen in de file te gaan staan. Als de helft mee gaat rijden met de andere helft, zijn alle files opgelost en kan alle zakelijke verkeer zonder enig probleem over de N35. We denken dat er op de UT, bij Saxion of op Windesheim wel een paar studenten rondlopen die voor 200.000.000 euro een app kunnen ontwikkelen waarmee samenrijden easy peasy wordt.

Wat we in de discussie ook steeds niet zien is de vraag hoe fietsers straks van zeg maar Nijverdal naar Zwolle kunnen. In Twente heeft de N35 een zusje dat de F35 heet. Een fietssnelweg: heerlijk asfalt, bijna allemaal voorrangskruisingen. Moet je zien hoe druk het op die weg is met fietsforenzen!

Kom maar door met de F35. Met elektrische fietsen in allerlei soorten en maten gaat dat een genot opleveren in de frisse ochtendspits. En ;s avonds de kop weer lekker even leeg fietsen, zodat je fit aan de avond begint. Hoe mooi is dat?

Reageer

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

1 gedachte over “Salland deze week: laat die verkeerslichten bij Heino toch gewoon staan!”

  1. Avatar
    Bert te Wierik

    NB
    Dat het landbouwverkeer ook van de N35 af moest, doorstroming nietwaar, en dat de beide fietspaden werden opgeofferd voor een zogeheten parallelweg, past ook wel in het rijtje van ongelukkige, zelfs voor de schooljeugd levensgevaarlijke, keuzes.
    Slingerende pubers samen met de voort razende agrarische sector op één asfaltstrook.
    Lieve help.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Ook interessant