Salland deze Week: Kruispunt Bos kost inmiddels 10.000 euro per Raalter gezin

Laat Kruispunt Bos lekker zoals het is en verdeel die 100-miljoen. Dat was nog niet zo’n gekke gedachte deze week in een van onze redactie-apps. Eerlijk is eerlijk: hij kwam van iemand uit Heeten die in Deventer werkt.

Interessant? Deel het artikel

Kruispunt-Bos02

In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar HierinSalland. Reageren? Graag.

“Een gebed zonder eind” kopte De Stentor van de week toen bleek dat Kruispunt Bos weer uitgesteld werd. Tja, als je blijft volharden in een bewezen verkeerde oplossing komt er inderdaad nooit een eind aan het gebed. Een weg verbreden levert meer files op en niet minder. Want meer mensen gaan in een auto van A naar B als het niet druk is op de weg, het liefst een persoon per auto. Dan heb je de file zo weer terug.

Om kruispunt Bos aan te pakken moet er 100 miljoen op tafel komen. Dat bedrag wordt steeds hoger, omdat alles duurder wordt. Honderd miljoen. Dat is 2000 euro per Raaltenaar of 1500 per Sallander. Een gezin met drie kinderen betaalt dus 10.000 euro voor kruispunt Bos.

Op Hogeschool Windesheim werden ooit twee gebouwen met een loopbrug aan elkaar verbonden. Kostte toen iets van drie ton. Waarop een van de directeuren van de Hogeschool voorstelde geen loopbrug te doen, maar bij de uitgangen van beide gebouwen een paar honderd paraplu’s neer te zetten.

Dat idee heeft het niet gehaald. Bij Kruispunt Bos lukt het de politiek ook niet vanaf het fundament nog eens naar het probleem te kijken. Want over vier jaar moeten ze herkozen worden en dan doen ze altijd kort voor de verkiezingen beloftes. Dan denk je per definitie korte termijn en gebruik je vooral je boerenverstand en speel je in op de onderbuik. ‘Logisch toch dat je op een bredere weg minder files hebt? En je kunt dan lekker harder door rijden.’ Onderzoeken wijzen keer op keer het tegenovergestelde uit. Meer asfalt, is meer verkeer, zijn meer files. Een bord langs de weg met ‘eigen schuld dikke bult’ of ‘sta je lekker stil, daar alleen achter het stuur?’ doen het vermoedelijk beter.

Fietsen is tijdwinst, je wordt immers ouder

Gjilke Keuning, student van de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht, deed voor de fietsersbond onderzoek naar woon-werk-fietsen. Uit dat onderzoek ‘Cycling Futures, the rise of super human be-ing’ blijkt dat fietsers woon-werk heel leuk vinden als ze een leuke route aangeboden krijgen, waar ze lekker door kunnen fietsen. Dus geen fietsbaan langs de autobaan, maar een leuke route over het platteland op goed asfalt en voorrangskruisingen. Die wegen liggen er al.
Voordeel van fietsen is ook nog eens dat je in een flow raakt en dus ingewikkelde problemen van je werk onderweg zo maar oplost.
En het kost niet meer tijd, het is tijdwinst: je wordt immers ouder als je fietst.

Carpoolen, deelauto’s en thuis werken

Als provincie en gemeente daarnaast ook investeren in een goede app voor carpoolen en werk maken van deelauto’s krijg je ook meer mensen in een auto en los je gelijk het parkeerprobleem in wijken op. Wist je dat je met een gemiddelde parttimebaan een dag in de week werkt om de kosten van je tweede auto te betalen? Trek eens 400 tot 500 euro van je maandsalaris af en vraag je af of je voor de rest van het bedrag dat werk wil blijven doen…

Wat ook zou helpen is dat bedrijven in de stad gezamenlijk investeren in kantoorruimte in de dorpen. Dan creëer je een soort thuiswerken, maar dan niet thuis. Scheelt ook een hoop woon-werk, is leuk tegen de leegstand in het centrum en goed voor de broodjeszaken tijdens lunchtijd.

We hebben de 100-miljoen nog steeds niet op, dus laten we ook een goede fiets- en of OV-regeling optuigen, voor iedereen die de auto laat staan tussen Raalte en Zwolle.

Niet de weg, maar mensen maken het verkeer onveilig

Maar HierinSalland, die verandering bij kruispunt Bos was toch vanwege de verkeersveiligheid? Nou, zo onveilig is het daar niet. Wel geregeld kop-staart, maar dat komt omdat chauffeurs zo kort op elkaar rijden. Als ze daar nu eens mee stoppen…

Wat we overhouden gaat naar mensen die naar de voedselbank moeten

Na al die maatregelen blijft er nog geld zat over om iedereen die naar de voedselbank moet, royaal tegemoet te komen, en kan er zo maar een paar honderd euro extra naar iedereen met energienota’s die de pan uit vliegen (hoewel je daar weer iedereen zou kunnen uitsluiten die wel zonnepanelen kon betalen maar ze niet wilde).

Is dat een idee? Of staan we nog in de achteruit en kiezen we voor de auto.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

2 reacties op “Salland deze Week: Kruispunt Bos kost inmiddels 10.000 euro per Raalter gezin”

  1. Avatar
    Herman Kamphuis

    De trein is ook nog steeds een mogelijkheid.
    Vorig jaar werd gezegd dat onderzoek naar verdubbeling van het spoor voor vertraging zorgde. Zou dat nu ook nog spelen? Is er een samenhang?
    Mijn indruk is dat die files op de N35 groter zijn dan op de N348. Kan dat met de afstelling van de verkeerslichten te maken hebben? Zou langer rood op de N348 en langer groen op de N35 een oplossing zijn?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.