Salland deze week: Is de benzine duurder geworden? Geen idee, ik tank altijd voor vijftig euro.

In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar HierinSalland. Reageren? Graag.

Interessant? Deel het artikel

tanken pomp px here

“Is de benzine duurder geworden? Geen idee, ik tank altijd voor vijftig euro.” Dat grapje van die oom, iedere verjaardag opnieuw, is niet meer leuk. Want de benzine is nu wel echt duurder geworden.

Over elektrisch rijden zijn nog te veel vooroordelen, dus die overstap moeten we nog leren maken. Dat een elektrische auto te duur is bijvoorbeeld, als je ziet wat je links en rechts op de weg voorbij scheurt, is dat een argument dat veel minder vaak geldt dan dat je het als een algemeen feit beschouwt. Daar komt bij dat het een gedachtegang is van een auto in je eigen bezit hebben. Jongere chauffeurs vinden dat al ouderwets. Als je least, kun je niet zelden nu al net zo goedkoop elektrisch rijden als dat nu je tweedehands diesel kost. Reken alle onkosten maar eens door. En als je zonnepanelen op je dak hebt liggen (desnoods met geleend geld van de overheid, terug te betalen van het bedrag dat je minder betaalt aan de energierekening) ‘tank’ je voor niks. En onderweg de accu bijladen? Je rijdt 300 kilometer met een accu. Dat rij je zelden op een dag en als je dat al doet (buiten vakanties om) ga je ergens naar toe waars je niet een kwartiertje blijft, dus kun je opladen bij een van de vele palen die je overal in het land aantreft en die allemaal ook in het navigatiesysteem van de auto staan.

Ach man, wat is die tweede auto duur

Heb je trouwens al wel eens uitgerekend wat die tweede auto voor de deur kost, die je alleen maar hebt staan voor die baan van drie dagen in de week? Daar moet je een van die drie dagen voor werken. Hoe mooi zou het zijn als je een deelauto in de straat hebt. Met een stuk of tien adressen niet allemaal twee auto’s, maar zo ongeveer 1,2 auto. Dan vis je soms achter het net, maar het bespaart wel een paar honderd euro per maand. En in veel gevallen is de fiets of het openbaar vervoer een heel goed haalbaar alternatief, dat nog niet eerder geprobeerd was, omdat die auto er toch stond. Maar nu de brandstof zo extreem duur is… Dat je zet je aan het denken.

Vijftien tips voor het nieuwe rijden

‘Het nieuwe rijden’ geeft voor de benzine- en dieselrijder desondanks vijftien tips om zuiniger te rijden:

1. Maak gebruik van een navigatiesysteem om zo recht mogelijk op uw doel af te gaan en dus geen onnodige kilometers te maken. Bij sommige navigatiesystemen kunt u kiezen voor meest efficiënte route. Bij andere systemen is de optie “kortste route” vaak het beste.
2. Maak gebruik van het Start/Stop systeem indien aanwezig.
3. Wees bewust van het feit dat een koude motor tweemaal zoveel brandstof verbruikt dan een motor die goed is opgewarmd. Daarnaast is hoge toeren maken met een koude motor slecht voor uw voertuig. Om zuinig te rijden dient u dus laag in de toeren te rijden tot de motor voldoende is opgewarmd.
4. Probeer zo in te parkeren dat u direct kunt wegrijden zonder dat u moet keren. De auto keren met koude motor direct na vertrek is meer vervuilend voor het milieu dan wanneer u dit met een warme motor doet.
5. Kies voor Cruise control om gelijkmatig gas te geven en een vaste snelheid aan te houden. Door minder gas te geven en minder te remmer loopt uw motor efficiënter en dus zuiniger.
6. Kies de juiste versnelling. Probeer te voorkomen dat de motor van het voertuig overtoeren of ondertoeren maakt. Door op het juiste moment door te schakelen verbruikt u het vermogen optimaal, levert het minder kans op beschadiging van de motor en daarmee waarborgt u zuinig rijden.
7. Anticipeer op het verkeer. Om zuinig te rijden en tegelijkertijd uw rijcomfort te verhogen dient u vooruit te kijken in het verkeer zodat u tijdig kunt anticiperen op diverse verkeerssituaties. Hiermee voorkomt u dat u abrupt moet reageren door te remmen of gas te geven en haalt u de excessen uit uw rijstijl.
8. Probeer onnodig elektriciteitsgebruik te voorkomen. Hiermee wordt bijvoorbeeld bedoeld, overdag rijden met de de Daytime Running Lights in plaats van de dimlichten.
9. Trek langzaam op. Door rustig op te trekken bespaart u brandstof en tegelijkertijd bespaart u op onderhoud en slijtage.
10. Onderhoud uw voertuig voldoende. Door uw voertuig tijdig van onderhoud te voorzien bevordert u de levensduur van uw voertuig maar zorgt u er direct voor dat uw voertuig zuinig blijft rijden.
11. Controleer regelmatig uw bandenspanning. Door een te lage bandenspanning verhoogt u de weerstand en draagt daarmee bij aan een tot 5% hoger brandstofgebruik.
12. Probeer kalm te rijden. Bij korte ritten (tot een uur) is de tijdswinst door hard rijden zeer minimaal. Blijf binnen de maximale snelheid rijden om de luchtweerstand te verlagen. Daarnaast zorgt een kalme rijstijl ervoor dat u minder hoeft te remmen en te accelereren waardoor u direct zuiniger rijdt en het levert minder stress op.
13. Airco slim gebruiken. Een ingeschakelde airconditioning kan het brandstofverbruik en dus de CO2 emissie fors verhogen. De uitstoot van schadelijke emissies kan eveneens worden verhoogd. Wil je brandstof besparen en het milieu minder belasten, schakel de airco dan alleen in als het echt nodig is.
14. Korte ritten. Meer dan de helft van de autoritten is korter dan 10 kilometer, een prima afstand om gewoon op de fiets te doen. Bij korte autoritten wordt in de regel relatief veel met koude motor gereden waardoor het brandstofverbruik en dus de CO2 uitstoot relatief hoog is en het milieu zwaarder wordt belast. Er zijn nog veel meer voordelen om de fiets te pakken: u kunt uw fiets vrijwel overal gratis parkeren, en u voorkomt onnodige slijtage van uw auto door het rijden met een koude motor. Een koude motor zorgt ook voor relatief meer vervuiling. En al die korte ritten vinden vaak in de stad plaats en hebben dan een nadelige invloed op de lokale luchtkwaliteit. Pak daarom ook eens lekker de fiets!
15. Haal overbodige bagage uit je auto; en rijdt niet onnodig met bijvoorbeeld een imperiaal. Extra bagage betekent extra gewicht, meer brandstofverbruik en dus een hogere CO2 uitstoot.

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.