In de energietransitie is opslag een volgende stap die we te maken hebben. Fossiele brandstof kon je opslaan. Maar we stappen over op elektriciteit. We hadden nog niet zo goed bedacht hoe we dat konden opslaan. Oplaadbare batterijtjes voor in de afstandsbediening, dat kenden we al wel. Maar opslag voor 600 kilometer auto rijden of een huis vijf dagen van genoeg energie te voorzien, dat hadden we nog niet goed geregeld.
Dat zijn we nu heel hard aan het inhalen. Ook wel noodgedwongen. Want nu we fossiel vervangen voor elektrisch, blijkt de infrastructuur het niet aan te kunnen.
- Want we pieken in ons energieverbruik in de ochtend- en avondspits, net op de momenten dat de productie via zonnepanelen het laagst is.
- Komt bij dat we allemaal zelf een klein energieproductiebedrijfje begonnen zijn, met onze zonnepanelen op het dak. Ook al die stroom – die wel allemaal tegelijk opwekken als de zon schijnt en de vraag laag is – moet op het net weggezet worden.
Opslag lukt intussen steeds beter. De ontwikkelen op dat gebied gaan heel hard.
- Qua opslagcapaciteit gaat het heel hard. Een nieuwe elektrische auto rijdt al gerust 600 kilometer op één accu en de oplaadsnelheid neemt ook toe.
- De nieuwste elektrische auto’s hebben een accu die ook als thuisbatterij gebruikt kan worden.
- Een simpele thuisbatterij kan je huis al gerust voor een dag van stroom voorzien.
- We kunnen onze eigen batterijen opladen bij veel productie en ontladen bij veel vraag.
- Qua milieuvriendelijke grondstoffen worden ook voortdurend nieuwe ontdekkingen gedaan.
- Qua recycling gaat het ook goed met de ontwikkelingen van de thuisbatterij.
Nu is de industriële batterij aan de beurt
De ontwikkelingen gaan zo hard dat ‘Den Haag’ besloten heeft regels op te stellen waar die grote industriële batterijen wel en niet zouden neergezet kunnen worden. Je moet daarbij denken aan zeecontainergrote opslagstations. Die regels zijn volgens de minister nodig omdat met die containers de opslag ineens een provinciaal of gemeentelijk issue worden.
“Grootschalige batterijen leggen beslag op ruimte”, aldus Hermans. “Keuzes mogen niet worden afgewenteld op andere gebieden. Voor batterijen vraagt dit dat overheden op een slimme wijze ruimte bieden aan de komst van batterijen.”
Bij het lezen van die zinnen begint het gelijk al stroperig te worden. Hooi in plastic verpakt op boeren erven, daar zijn geen wetten voor. Containers aan de industriële kant langs het Overijssels Kanaal bij Raalte om de woonwijk aan de overkant te ontlasten: prima de luxe. Maar voor deze energiecontainers moet er dus wet- en regelgeving komen.
Industrieterrein, molentje erbij?
Insteek bij het onderzoek dat de minister instelt is: zet die containers op industrieterreinen neer. Dat past mooi bij het idee van Urgenda: zet daar ook windmolens neer. Op industrieterreinen heb je daar geen last van. Het is immers een industrieterrein!