Salland deze week: Aanbesteden is een dikke vinger naar de samenleving

Interessant? Deel het artikel

© TCR
© TCR

In Salland deze Week plaatsen we iedere zondagmorgen een stelling. Die bedenken we het liefst samen met Salland. Dus als jij ook een stelling wil lanceren, mail het ons naar HierinSalland. Reageren? Graag.

Leerlingenvervoer in Raalte is zo slecht geregeld, dat de gemeente het organiserende bedrijf al twee keer gewaarschuwd heeft. Willemsen & De Koning bakt er nog steeds geen donder van. Als het contract ontbonden wordt, is de nummer twee van de aanbesteding aan de beurt: een bedrijf uit Lemmer.

Als je een overheid vraagt hoe dat gaat met aanbesteden is het antwoord altijd: bla bla bla.

Toen de provincie het busvervoer elektrisch maakte won een bedrijf dat gelogen had dat ze de bussen op tijd konden leveren. Concurrenten hadden van dezelfde leverancier doorgekregen dat ze die garantie helemaal niet konden leveren. De partij die de kluit belazerd had won, maar werd afgeserveerd. Maarrrr werd wel gevraagd om de verloren tussentijd te overbruggen.

Salland Centraal verloor ooit de aanbesteding voor de gemeentelijke weekblad-advertenties van Raalte op basis van de opmaak van de proefpagina’s die je daar voor moest inleveren. SC was verder wel goedkoper geweest en die proefpagina was opgemaakt door de huisopmaker van de gemeente zelf, maar de gemeente wilde verder met het Weekblad voor Salland en dan schuif je gewoon wat met beoordelingen.

Carinova trok zich ooit terug uit een gemeentelijke aanbesteding omdat de voorwaarden voor uurtarieven asociaal laag waren, daar zou je je inwoners niet voor moeten laten werken, vond Carinova. Raalte vond van wel. Fair Trade geldt niet voor jezelf immers.

Buschauffeurs blijven altijd in een schamele loonschaal zitten omdat het vervoer iedere vier jaar opnieuw aanbesteed wordt. Ze worden dan allemaal ontslagen, verliezen al hun opgebouwde rechten om daarna weer aangenomen te worden.

Bureautjes helpen ondernemers met die aanbestedingen. Paragrafen over duurzaamheid, personeelsbeleid ten aanzien van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of herintreders, halen ze gewoon kant en klaar uit de bureaula.

Het leerlingenvervoer – je weet wel, het vervoer van kinderen die vanwege een rugzakje niet naar de school twee straten verderop kunnen – was eerder bij TCR ondergebracht. Sallands bedrijf, Sallandse personeel, nooit klachten. Daar wilden ze de chauffeurs eerlijk betalen, dat kost iets meer. Ons gemeentebestuur (CDA, GB en VVD) keek naar het geld, kon de kwaliteit niks schelen. En “tja, we moeten nu eenmaal Europees aanbesteden, bla bla bla…”

Is het ook mogelijk onder die aanbesteding uit te komen, Den Haag en Brussel zeggen dat ze de pot op kunnen? En anders de regels zo opstellen dat je heeeeel veel extra punten krijgt als je uit de regio komt?

De Rabobank bouwde zo haar kantoor in Raalte: bij de bouw betrokken bedrijven werden geselecteerd op ‘uit de buurt’ en ‘een bankrekening bij de Rabobank’, met het volste vertrouwen dat er goed werk geleverd werd.

Moet je bij aanbestedingen eigenlijk niet veel meer naar de mens en samenleving kijken dan naar geld en Europa?

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.