Wie ons conceptboek Saaland leest, zou soms kunnen denken: “Overdrijven die jongens niet een beetje met hun stelling dat Oost-Nederland al sinds de tijd van de Saksen en de Franken structureel achtergesteld wordt?” Maar net als wijzelf beginnen te twijfelen of we niet te stellig zijn, haalt de werkelijkheid ons weer in. Keer op keer. Zo ook nu weer.
Door: Bert Hinnen & Harrie Kiekebosch
Nota bene een minister van de BBB, een partij met wortels en een partijbureau in het oosten, komt met een lijst van 24 woningbouwlocaties waar ze vaart wil maken met bouwen. En waar liggen die locaties? U raadt het al: vrijwel allemaal in de Randstad of in gebieden die Randstadbelangen dienen. Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, een stukje Gelderland (en dan uiteraard rondom Nijmegen en Arnhem), een beetje Brabant, een snufje Flevoland.
Salland? Oost-Nederland? Vergeet het maar.
Is het werkelijk zo dat Oost-Nederland geen woningnood kent? Is het zo dat hier geen jongeren zijn die wanhopig zoeken naar een plek om een bestaan op te bouwen? Geen gezinnen die klem zitten tussen stijgende prijzen en een stagnerende doorstroom? Geen dorpen waar de basisschool sluit bij gebrek aan jonge inwoners? Natuurlijk wel. Maar het lijkt wel alsof het Haagse vizier niet verder reikt dan de A1 ter hoogte van Amersfoort.
En dat is pijnlijk. Want juist in het oosten liggen de kansen om woningbouw op een natuurlijke manier te combineren met ruimte, natuur, leefbaarheid en gemeenschapszin. De schaalgrootte van onze dorpen en steden leent zich voor ontwikkelingen die passen bij een duurzame toekomst. Maar nee, de kaarten worden opnieuw geschud aan de pokertafels van de Randstad.
Dat uitgerekend een minister van de BBB, een partij die in het oosten stemmen trok met het beeld dat ze opkwam voor de vergeten regio’s, nu deze route kiest, maakt het des te schrijnender. De kloof tussen woord en daad is zichtbaar. En zo kan Saaland rustig doorgaan met het opschrijven van wat allang waar is: het oosten telt niet mee. Niet toen de Franken het land verdeelden, niet onder de Hollandse handelsheerschappij, niet bij de aanleg van spoor en snelwegen, en ook niet in de woningbouwplannen anno 2025.
Mona Keijzer wil dit jaar vijf doorbraken forceren. Prima. Maar mag één daarvan dan in Salland zijn?