We schreven al eerder dat de netcapaciteit voor transport van stroom groot genoeg is als de regels maar veranderen. Nu loopt het net nog geregeld vol omdat we allemaal zelf aan het opwekken zijn en die capaciteit kan het systeem zoals we dat gebruiken moeilijk verwerken.
Minister Wiebes is nu van plan die regels tijdelijk te versoepelen.
Feitelijk hebben we in Nederland een dubbel transportnet, eentje voor gebruik, eentje voor als er wat is met de hoofdlijn. Een plan B dus eigenlijk. Op de weg hadden we ook zoiets: een vluchtstrook die je alleen mocht gebruiken bij pech of waar de ambulance overheen kon. Die vluchtstrook is spitsstrook geworden. Ze gaan even open als het heel druk is.
Wiebes wil dat nu ook met het transport van elektrisch doen, tijdelijk, om ondertussen te erken aan uitbreiding van de capaciteit:
“We gaan de komende tijd fors investeren in de toekomstbestendigheid van het elektriciteitsnet. Zodra deze aanpassingen gereed zijn, is er weer ruimte in de gebieden waar het net nu vol zit. Op korte termijn geef ik vrijstelling van de redundantie-eis van het hoogspanningsnet voor productie. (Hij maakt van de vluchtstrook dus deen spitssgrook, red.). Voor de langere termijn stimuleert het kabinet de netbeheerders om de benodigde investeringen te doen om knelpunten op het net op te lossen. Het gaat daarbij niet alleen om investeringen, maar ook om het inzetten van slimme oplossingen, zoals bijvoorbeeld opslag en het beter op elkaar aan laten sluiten van vraag en aanbod.”
Lees ook dit artikel waarin Marian Minnesma het probleem uit de doeken doet, of hier de oplossing van Han Slootweg van Enexis.