Het Campagnebureau is een boek van Maarten van Heems en Alex Klusman. Van Heems en Klusman zijn beiden betrokken bij BKB, het campagnebureau dat in 25 jaar meer dan duizend campagnes opzette om de Nederlandse samenleving op de een of andere manier in beweging te krijgen.
De kennis die het tweetal daar op deed is gebundeld in Het Campagnebureau. Ik kan uit ervaring vertellen dat het heel handig is wat handvatten te hebben voor campagnes. Ik ben wel eens betrokken bij veranderingsprocessen, professioneel én als vrijwilliger. Professioneel word ik ingehuurd om die processen vlot te trekken en te begeleiden. Als ik ergens als vrijwilliger aanschuif, moet ik altijd denken aan die 16-miljoen bondscoaches die Nederland telt tijdens het WK. Iedereen schijnt ook de beste manier te kennen van veranderingen op gang brengen. Vaak rijkt dat niet verder dan de eigen werkwijze promoten omdat je je daar het lekkerst bij voelt. Een stukje in de krant, een eigen website, als het logo maar goed is, laten we maar op Insta gaan, niet anderen tegen de schenen schoppen, verbinding maken…
Tip: lees Het Campagnebureau en je raak stapsgewijs op de hoogte van hoe je veranderingsprocessen het best aan kunt zwengelen. Die beginnen niet bij wat jíj het liefst doet, maar die leren je inzien hoe je mensen dusdanig bereikt dat ze een luisterend oor hebben en bereid zijn jouw gewenste verandering te accepteren.
Hoofdstuk 1 vind ik gelijk wel de mooiste tip: denk groot, doe als Kennedy, zeg dat je over tien jaar op de maan staat! Omdat Kennedy dat zei, stónden ‘we’ daar tien jaar later!
Daarna word je als lezer diverse colleges mee in genomen. Wie wordt jouw woordvoerder? Hoe formuleer je de boodschap? En met welke beelden ga je dat omkleden? Wie wil je bereiken? Welke activiteiten zijn daar voor nodig? Met als laatste les: herhalen, herhalen, herhalen. Wat ook inhoudt dat jíj er niet zo maar mee klaar bent. Als je daar geen zin in hebt, begin er dan niet aan. Blijf dan lekker op de bank zitten.
Maar wil je iets voor de samenleving betekenen, dan is het wel handig als je wat structuur aanbrengt in de manier waarop je dat aanpakt.
Het Campagnebureau
Tien lessen voor politieke en maatschappelijke verandering
Maarten van Heemst, Alex Klusman
Uitgeverij Pluim