Raalte onderzoekt hoe ze de snelheid in het buitengebied kan houden op de bedoelde 60 kilometer per uur. Op vijf compleet verschillende plekken vijf verschillende maatregelen treffen en dan vergelijken wat het beste is. Met zo’n onderzoeksopzet wordt je op de middelbare school terug gestuurd. Want vanwege die verschillende wegsituaties gaat de uitkomt van de ene plek niks zeggen over die op een andere plaats.
Hier in Salland vroeg de gemeente Raalte naar details van de onderzoeksopzet, maar kreeg helaas alleen een herhaling van het persbericht retour. We vermoeden daarom dat er niet eens een onderzoeksopzet is en dat er dus eigenlijk alleen maar goed geld naar kwaad geld gegooid wordt.
De wegversmalling op de Raarhoeksweg kan moeilijk in de proef meedoen. Er is namelijk al een wegversmalling kort voor de wegversmalling. En nu is door werkzaamheden de aanvoerroute op de Raarhoeksweg ook nog eens geblokkeerd.
(tekst gaat verder onder de foto)
Meest opvallend is de wegversmalling op een van de uitvalswegen bij Luttenberg. Daar was een gevaarlijk smalle strook vrij gehouden voor fietsers. De paaltjes op die wegversmalling zijn nu weggehaald (foto boven dit artikel), dus is er eigenlijk geen wegversmalling meer.
We hebben de gemeente Raalte maar niet verder om tekst en uitleg gevraagd, want de vorige keer kregen we ook al geen serieus antwoord.
Idealisten
De plannenmakers hebben de tijdgeest niet meegekregen. De ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken mentaliteit die steeds meer opgeld doet, maakt wegversmallingen alleen maar tot conflictsituaties. Wie heeft het grootste ego om als eerste deze versmalling in te rijden. Ook is het helemaal in de mode om te vinden dat je steeds minder zelf kunt beslissen. Op je werk of in je relatie. Veel mensen willen zich daarom in het verkeer extra laten gelden.
Drempels of bijvoorbeeld opgeruwde wegdekken die onprettig aanvoelen bij te hoge snelheden zouden een betere oplossing zijn, maar geven dan weer vaak geluidsoverlast voor omwonenden. Echt afdoende is alleen een snelheidscontrole, maar dat is dan weer veel te kostbaar. En over mogelijke mentaliteitsveranderingen ben ik heel pessimistisch.
Bureaudromers- oplossingen brengen niets en kosten alleen maar gemeenschapsgeld. Zie bijvoorbeeld ook de voetgangersoversteekplaatsen bij het rondje rond de kerk in Heino. Prachtig (en duur) straatwerk. Voetgangers herkennen deze bijna nooit als zodanig en snellere verkeersdeelnemers zien ze amper. Veilig Verkeer Nederland adviseerde hier normale zebrapaden, voor iedereen begrijpelijk en met een juridische status als er iets mis zou gaan.
Zo was het eerst: