Raalte Geeft Ruimte niet zo’n best visitekaartje, Made in Raalte was beter

Raalte Geeft Ruimte was bedoeld om Raalte op de kaart te zetten. Maar dat is niet zo goed van de grond gekomen. En daarbij: onderscheid je je met marketing of met wat je doet?

Interessant? Deel het artikel

Gemeente R 230628 tegeltableau gemeentehuis

Ton Groot Beumer, in het Sallands Ondernemers Magazine (SOM) geafficheerd als de supervrijwilliger, wint er in dat magazine geen doekjes om: “Ik heb niet begrepen waarom dit nodig is. Wat is het doel? Komen hierdoor meer ondernemers naar Raalte? Ik geloof het niet. Het is jammer geld. Zet je het in vanuit dorpspromotie, prima. Maar dan moet je het ook groter aanpakken en er een vast team met mensen opzetten.”

Raalte Geeft Ruimte was een speeltje van destijds wethouder Dennis Melenhorst. Hij werd geconfronteerd met een slecht rapportcijfer als het ging om de relatie tussen ondernemers en de gemeente. Met verwachtingsmanagement is zo’n cijfer een enquête verder heel makkelijk op te plussen en dat gebeurde ook. Van een dikke onvoldoende naar een ruimte voldoende. Maar Melenhorst wilde meer. Hij lanceerde Raalte Geeft Ruimte.

Wat is Raalte geeft ruimte?

Op de site staat:

Welkom in Raalte!

We zijn een gemeente die gezien mag worden. Een plek in het hart van Salland met volop ruimte en mogelijkheden om te ondernemen, samen te werken, te groeien en te innoveren.
Ruimte om te ondernemen. Ruimte om te innoveren. Ruimte om te genieten. Wij geloven dat het geven en krijgen van ruimte de sleutel is tot een sterke lokale economie. Daarom werken de ondernemers- en winkeliersverenigingen vanaf nu samen onder de vlag van Raalte Geeft Ruimte. Ons eigen Raalter merk. Een platform waarbij iedereen een podium krijgt en we kansen creëren voor winkeliers, bedrijven en jonge talenten.

Raalte had vroeger ‘Raalte Springt Eruit’. Dat was blijkbaar van voor het digitale tijdperk, of we zoeken slecht, maar we kunnen het logo ervan niet terugvinden. Het was in dat logo de tweede ‘a’ uit de plaatsnaam die eruit sprong. Die kreet – door een inwoner bedacht na een prijsvraag – werd al snel bij het oud vuil gezet, waarna een andere leus Raalte moest promoten. Welke dat was, wil ons niet zo snel te binnen schieten. Zo gaat dat met leuzen: je bedenkt ze, je geeft er even gas op en daarna zakt het snel weer in. ’t Is net als met kamerplanten: als je er geen aandacht aan schenkt gaan ze dood.

Made in Raalte

Na die vergeten leus kwam ‘Made in Raalte’, die is nog maar vijf jaar oud en toch werd die na drie jaar alweer ingehaald door Raalte Geeft Ruimte. Tussen de bedrijvigheden door veranderde Raalte ook haar logo, waar een creatief bureau weer eens wat anders deed met roggevelden en arenschoven in het land dat vol maïs staat.

(tekst loopt door onder afbeelding)

 

Treurmars?

Raalte Geeft Ruimte lijkt al weer dood te gaan, nog voordat het stekkie tot wasdom kan komen. Dat begon al met de site. Die is twee keer gemaakt, omdat halverwege de opdracht veranderde. Daar hoort dan een ander bureau bij. Maar ook dat nieuwe bureau doet de klus niet meer. Simpelweg omdat het bedrijf opgegaan is in een groter geheel.

Maar de grootste strijd die Raalte Geeft Ruimte te leveren heeft is wat je er op zet aan content om voortdurend onder de aandacht te brengen. Daar heb je menskracht voor nodig, liefst menskracht dat er een beetje verstand van heeft. Maar dat kost geld. En dat is vaak de sluitpost van dergelijke projecten. De energie zit aan de voorkant, niet aan de achterkant. Er is nog wel iemand die af en toe ‘de socials wil bedienen’, maar zo werkt het niet. Je moet voortdurend nieuwe verhalen hebben voor op die socials, verhalen over ondernemen, samenwerken, groeien en innoveren. Geen platte commercie, geen verhalen die ze in Hardenberg, Steenwijk, Kampen en andere subregionale kernen ook kunnen maken, maar verhalen die écht laten zien dat Raalte anders is. Raalte Biedt Ruimte biedt juist geen ruimte aan ‘ons eigen Raalter merk’. Zelfs de gecreëerde vacaturebank lijkt niet van de grond te komen, met de gemeente als hoofdaanbieder voor nieuwe banen, waarvan de reactiedatum al verlopen is.

Je ziet hier en daar in het centrum van Raalte een deurmat van Raalte Biedt Ruimte. Als je niet weet wat het is, weet je ook niet waar je je voeten op veegt. En op de socials kom je het ook niet veel tegen. Want inderdaad, daar heb je steeds nieuwe content voor nodig.

Afschuif tactiek

HierInSalland heeft contact gezocht met de opvolger van Dennis Melenhorst, Breun Breunissen, oud CDA’er die BurgerBelangen uit de brand hielp omdat die zelf niet genoeg kwaliteit in eigen gelederen had voor een plaatsvervangend wethouder. Maar Breun verwijst naar zijn ambtenaren. Misschien dat die interesse hebben in een gesprek. Dan weet je dat de geest uit het project is. Want dat hele idee van Raalte Geeft Ruimte komt uit de koker van een wethouder en is dus politiek gestuurd.

SOM tekent in het interview met Ton Groot Beumer op: Groot Beumer moet er van zuchten. Hij wil er maar mee aangeven dat we ons in Raalte prima weten te redden. Dat we best zonder zo’n marketinginstrument kunnen. De oud-ondernemer verwijst naar de zuilen die op diverse locaties in het centrum zijn opgesteld in het kader van het 900-jarig bestaan van Raalte. “Dat is wel een donders mooi voorbeeld. De zes zuilen kosten zo’n € 6.000,- en zijn nu betaald dankzij sponsoring van het lokale bedrijfsleven. Hét bewijs dat we zo’n overkoepelend iets als ‘Raalte geeft Ruimte’ helemaal niet nodig hebben.”

Made in Raalte was niet goed genoeg mee. Maar dat lijkt toch echt een misvatting. Want Made in Raalte liet met een promotiefilmpje meer zien dan wat het liet zien. Het liet zien wat er in Raalte doen is, ondernemers werden uitgelicht, cultuur en recreatie werden zichtbaar, de natuur in de omgeving kreeg een gezicht. Maar wat in dat filmpje vooral te zien is, is de typische volksaard van Raalte. Het is nog even de vraag óf dat de volksaard is, of dat Raalte graag wil dat dat de volksaard is, maar die dubbele boodschap geeft Raalte in elk geval die extra lading die bij promotie van je dorp of streek hoort.

Het zijn niet de bedrijven die een streek maken, niet de natuur en niet recreatie, maar de manier waarop ondernemers en vrijwilligers daar kleur aan geven. Daar moet je als gemeente Ruimte aan geven.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Ook interessant

Sorry, geen nieuws gevonden