Uit recent gepresenteerde verslagen blijkt dat de bewaren en klachten maar zelden op tijd worden afgehandeld. Bovendien motiveert het college de genomen besluiten lang niet altijd voldoende. Ook valt het de fracties op dat er behoorlijk wat klachten binnenkomen over de wijze waarop de gemeente Olst-Wijhe met de inwoners communiceert.
“Wij zijn geschrokken van de verslagen. Vooral het feit dat het college besluiten onvoldoende motiveert baart zorgen. Daar moet echt wat aan gebeuren”, zo geeft burgerraadslid Toon Schuiling (PvdA) aan.
Inmiddels hebben de drie progressieve fracties B. en W. schriftelijke vragen gesteld over de afhandeling van bezwaren en klachten. De fracties willen onder meer weten hoe het college het tij gaat keren. De fracties vragen het college om op de kortst mogelijke termijn met een verbeterplan te komen en dat te bespreken met de gemeenteraad.
Tekst
Aan het college van burgemeester en wethouders
Eerder deze maand stelde uw college ons in kennis van het jaarverslag van de commissie bezwaarschriften over 2023, het jaarverslag klachten 2023 en het jaarverslag Wet Open Overheid (Woo).
De strekking van de verslagen baart ons zorgen.
Door onze inwoners ingediende bezwaren worden maar zelden binnen de daarvoor geldende termijnen afgehandeld. Daarbij constateert de bezwaarschriftencommissie in het jaarverslag over 2023, dat uw college de genomen besluiten lang niet altijd voldoende motiveert. De commissie concludeert verder dat extra aandacht nodig is voor de naleving van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De commissie wijst hierbij met name op het gelijkheidsbeginsel, het verstrekken van tijdige en correcte informatie, het uitvoeren van een belangenafweging en de motivering van besluiten.
Het jaarverslag klachten over 2023 laat een toename van het aantal klachten over de gemeentelijke dienstverlening zien. Het merendeel van de klachten heeft betrekking op de wijze waarop wij als gemeente met onze burgers communiceren.
Het jaarverslag Woo laat zien dat het aantal Woo verzoeken toeneemt. Ook hier zien wij dat uw college de wettelijke termijnen van afhandeling in onvoldoende mate nakomt. Ook stellen wij vast dat het merendeel van de verzoeken wordt ingewilligd, ergo dat deze informatie ‘gewoon openbaar is’ en verstrekt had moeten worden.
Zoals aangegeven baart de strekking van de verslagen ons zorgen. Dat geldt in het bijzonder voor de constatering dat er extra aandacht nodig is voor de naleving van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van de PvdA, op grond van artikel 40 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad gemeente Olst-Wijhe, de volgende schriftelijke vragen:Overall conclusie van de drie verslagen is dat de wijze waarop u met bezwaren en klachten omgaat, op zijn minst schuurt met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Deelt u deze – in onze ogen – harde conclusie.
- In uw aanbiedingsbrief geeft u aan lering te trekken uit de verslagen. De vraag hoe uw college dat denkt te doen blijft echter grotendeels onbeantwoord. Wij horen graag van u hoe u het tij denkt te keren.
- Uw college investeert in beeldvorming. Het aantal goed-nieuws persberichten, glossy communicatie campagnes en ‘kijk ons eens’ filmpjes neemt toe. Allemaal prima. Tegelijkertijd vragen wij ons wel af of dit alles niet ten koste gaat van onze kerntaak: het goed en tijdig communiceren met onze inwoners en het goed en tijdig afhandelen van bezwaren en klachten van onze inwoners. Hoe duidt het college deze observatie van onze kant?
- In uw aanbiedingsbrief stelt u de gemeenteraad voor om de verslagen over de bezwaar- en klachtafhandeling voor kennisgeving aan te nemen. Dit lijkt ons, gelet op de niet mis te verstane kritiek die uit de verslagen klinkt, niet de juiste gang van zaken. Wij stellen u voor om de verslagen, vergezeld van een door uw college op te stellen verbeterplan, te bespreken met de gemeenteraad. Bent u daartoe bereid?