Problemen Schiphol bewust verergerd?

Veel ellende voor reizigers op Schiphol de laatste weken. Geen trucje om de opening van Lelystad Airport door te drukken?

Interessant? Deel het artikel

pixabay

De puinhoop op Schiphol van de laatste weken is deels te verklaren door de coronacrisis, doordat veel mensen hun baan verlieten en kennelijk nu een betere baan gevonden hebben, omdat de arbeidsvoorwaarden niet bepaald uitblinken. Dit probleem speelt ook in andere landen en branches,maar lang niet zo erg als op Schiphol.

Lelystad Airport

De Schiphol Group is ook eigenaar van Lelystad Airport, de spookluchthaven die al meer dan twee jaar operationeel zou moeten zijn,maar dat niet is. Politiek gezien zijn de kansen op opening ervan zeer gering. Het zou maar zo kunnen dat de Schiphol- problemen bewust verergerd zijn om de politieke opinie te mobiliseren. Veel Nederlanders zijn zich best bewust van de op te lossen milieuproblemen en geluidsoverlast, maar als het over eigen pleziertjes gaat worden principes vaak vergeten. Heel menselijk… Vreemd dat deze enorm problemen zich nagenoeg alleen voordoen op Schiphol en niet op het slechts 55 km verderop gelegen Rotterdam- The Hague Airport, dat ook tot de Schiphol Group behoort. Hier worden de normale inchecktijden gehanteerd en lijkt alles normaal te verlopen. Stemt tot nadenken!

Eindelijk keuzes maken

 

Het is duidelijk dat vliegverkeer eenvoudigweg ingrijpend teruggedrongen moet worden, omdat het verreweg de meest vervuilende wijze van transport is en veel overlast veroorzaakt voor omwonenden in een groot gebied rond luchthavens. Voor spoor-, weg-  en scheepvaartverkeer is al een duidelijke vergroening in gang gezet, voor vliegverkeer is voorlopig niet echt veel te verwachten buiten een beetje bijmengen van biobrandstof.

Het grote struikelblok zijn de extreem lage vliegprijzen door oneerlijke concurrentie t.o.v. het treinverkeer.

Treinen

Voor afstanden tot 800 km wordt de trein beschouwd als het beste alternatief voor vliegen, dat immers 7- 11 keer meer vervuilend is en dan laten we de geluidsoverlast nog buiten beschouwing. De grootste handicap voor treinverkeer is de prijsstelling en de tijdsduur. De concurrentienadelen van de trein zijn:

  • Treinmaatschappijen moeten dik betalen voor het gebruik van hun infrastructuur, vliegtuigen betalen niets voor het gebruik van de lucht, terwijl ze veel meer vervuilen. Alleen een beetje bijdrage voor luchtverkeersleiding.
  • Treinverkeer betaalt een stroomprijs inclusief accijnzen. Vliegtuigkerosine is volledig belastingvrij.
  • Treinmaatschappijen werken met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, waarbij die op luchthavens schril afsteken.
  • Treinmaatschappijen zijn nog steeds erg op eigen land gericht en er wordt weinig politieke druk op ze gelegd om tot betere internationale samenwerking te komen. Personeel mag niet op elkaars netten rijden. Er zijn nog steeds zes verschillende bovenleidingspanningen in Europa en het al lang overeengekomen systeem van treinbeveiliging ERTMS hoeft pas in 2050 operationeel te zijn. Allemaal belemmeringen voor een sneller en goedkoper treinverkeer. Waar wel internationaal werd doorgepakt zie je direct de tijdwinst. Zo reis je met de hogesnelheidstrein Thalys in 1,45 uur van Amsterdam naar Brussel, met het vliegtuig in 1 uur. (zonder inchecktijd en transport naar/ van centrum) Voor Parijs is de tijd per trein 4 uur, met het vliegtuig 1,5 uur, ook weer zonder incheck- en lokaal transport. Dus vliegen is zeker niet sneller op deze trajecten. Toch vliegt alleen al KLM dagelijks al 4x heen en 4x terug naar Brussel, onverantwoord! In grote landen met een goed hogesnelheidsnet voor treinen, zoals Frankrijk en Duitsland, zie je dat het binnenlands vliegverkeer enorm is afgenomen.

Luchtvaart zwaarder belasten

Gezien de enorme impact op stikstofuitstoot en leefklimaat van omwonenden van luchthavens pleit alles ervoor de concurrentievoordelen voor de luchtvaart weg te nemen of deze zelfs extra te belasten en dit ten goede te laten komen aan het treinverkeer om de infrastructuur en de kostprijzen te verbeteren. Dit dient in EU- verband te gebeuren, alleen kan ons postzegellandje niets op dit terrein.

Lelystad Airport

Het is duidelijk dat de oude ouwe jongens krentenbrood politiek hopeloos gefaald heeft bij de uitvoering van dit vliegveld, dat al zo’n € 250 miljoen gekost heeft. Toch hoeft dit geld niet  weggegooid te zijn.

Het is een prima locatie voor een nationaal tentoonstellingscentrum ter vervanging van de RAI in Amsterdam en/ of de Jaarbeurs in Utrecht. Beide nemen veel ruimte in tegen hun stadscentra, ideale woningbouwlocaties! Voor Lelystad zou dit ook een veel betere oplossing zijn omdat bezoekers daar dan echt zullen verblijven. Van die in- en uitstappende vliegtuigpassagiers zouden ze economisch en qua werkgelegenheid niet veel wijzer worden.

 

 

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Ook interessant

Sorry, geen nieuws gevonden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.