Zoals ik al vaker heb geschreven, ben ik thuis opgegroeid met de muziek uit de jaren ’60 en ’70. De soundtracks van mijn jeugd bestonden uit de nummers die dagelijks uit de speakers van onze oude buizenradio klonken. Mijn oudere broers en zussen stemden de radio vaak af op de zeezenders Radio Veronica, Radio Mi Amigo, Radio Caroline, Radio Noordzee en soms op de vrijdagavond, Radio Luxemburg. Ondanks de lichte storing van weersinvloeden die soms op de middengolfzenders te horen was, stroomden de hits onverstoorbaar onze woonkamer binnen.
Toch was er voor mij één nummer dat zich echt vastzette in mijn geheugen: “Lola”. Toen dit nummer in juni 1970 uitkwam en de nummer 1-positie bereikte, was ik pas zeven jaar oud. De precieze betekenis van de tekst ontging me op die leeftijd, maar ik herinner me het nummer wel degelijk.
Pas in 1980, toen de live-uitvoering van “Lola” opnieuw werd uitgebracht, begreep ik echt waar het nummer over ging. Toen realiseerde ik me dat het lied een ontmoeting beschrijft tussen een jongen en een transgender, genaamd Lola. In die tijd, begin jaren ’80, begon het gesprek over gender en identiteit op gang te komen, thema’s die later steeds meer aandacht zouden krijgen.
Nu, meer dan veertig jaar later, is “Lola” nog steeds een relevant en betekenisvol nummer dat de tand des tijds heeft doorstaan. De live-uitvoering bereikte in 1980 opnieuw de eerste plaats in de Top 40 en bevestigde daarmee de blijvende impact van dit bijzondere lied.
Lola
De kracht van “Lola” ligt niet alleen in de muziek, maar ook in de boodschap die het uitstraalt. Het gaat over de vrijheid om jezelf te zijn, over het geaccepteerd worden voor wie je bent, en over de waarde van authenticiteit. In het verhaal schrikt de jongen misschien in eerste instantie van “Lola’s” identiteit, maar uiteindelijk accepteert hij haar zonder vooroordelen.
Deze boodschap van acceptatie is nu, meer dan ooit, van groot belang. Terwijl de wereld steeds meer openstaat voor diverse vormen van gender en identiteit, wordt “Lola” een tijdloze oproep om te accepteren wie iemand is, ongeacht de buitenkant.
Wat dit nummer extra bijzonder maakt, is dat het niet alleen een krachtige boodschap heeft, maar ook muzikaal spreekt. De energieke, levendige melodie veroudert nooit. Het is speels, het heeft pit, en tegelijk draagt het een diepgang die de luisteraar uitnodigt om verder te denken. Zelfs na meer dan vijftig jaar klinkt “Lola” nog steeds fris en relevant, met een boodschap die ons eraan herinnert dat het belangrijk is om jezelf te zijn, en anderen hetzelfde te gunnen.
The Kinks
The Kinks, opgericht in 1963 door de broers Ray en Dave Davies, was een van de meest invloedrijke rockgroepen van de jaren ’60 en ’70. Ray, de songschrijver en frontman, werd al snel het creatieve brein achter de band, terwijl zijn jongere broer Dave de sound van de band vormgaf met zijn virtuoze gitaarspel.
Samen met bassist Pete Quaife vestigden ze zich als pioniers van de Britse rock. Hun muziek, die een enorme impact had op de ontwikkeling van rock-‘n-roll, wordt vandaag de dag nog altijd geprezen om de unieke mix van energie, humor, vernuftige teksten en muzikale vernieuwing.
The Kinks kwamen oorspronkelijk uit Muswell Hill, Noord-Londen. In de late jaren ’50 begonnen de broers hun muzikale carrière als duo in de lokale pub The Clissold Arms, waarna ze in 1963 besloten een band te vormen. Al snel veroverden ze de Britse muziekscene met hun rauwe, energieke geluid.
In 1964 voegden drummer Mick Avory en bassist Pete Quaife zich bij de band, en werd de naam The Kinks gekozen, naar aanleiding van een opmerking van hun manager Larry Page, die Ray op een dag in een opvallende outfit aantrof en zei: “You look like a Kink!”
Met hits zoals You Really Got Me en All Day and All of the Night vestigden The Kinks zich snel als een van de populairste Britse bands van de tijd. Vooral in Nederland en België waren ze enorm succesvol, met nummers als Tired of Waiting for You, Dedicated Follower of Fashion, Dandy, Waterloo Sunset en Days.
Maar hun grootste hit, “Lola”, bereikte in 1970 de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en bleef daar maar liefst zeven weken.
Het succes van The Kinks werd echter niet zonder tegenslagen behaald. Na een tour door de VS in 1965 werd de band voor vier jaar uitgesloten van de Amerikaanse markt vanwege onprofessioneel gedrag, wat hun internationale carrière ernstig beïnvloedde. Deze uitsluiting betekende dat The Kinks zich buiten de zogenaamde “Britse invasie” bevonden, op een moment dat de VS het epicentrum van de popcultuur was.
In de jaren ’60 en vroege jaren ’70 begon Ray Davies steeds meer introspectieve en nostalgische nummers te schrijven. De band verschuift van de rauwe rhythm-and-blues naar een meer Britse benadering met invloeden uit music hall en Engelse volksmuziek.
Dit resulteerde in enkele legendarische albums, waaronder The Village Green Preservation Society (1968), een van de eerste conceptalbums in de rockgeschiedenis.
De jaren ’70 brachten hits als “Lola” en Supersonic Rocket Ship (1972), maar ook enkele commerciële mislukkelingen, zoals het ondergewaardeerde Celluloid Heroes (B-kant van de “Lola” single uit 1980).
In de late jaren ’70 keerde de band terug naar een meer hardrockgeluid met het album Sleepwalker (1977), wat hen opnieuw succes bracht, vooral in de VS. In 1983 scoorden ze met Come Dancing een grote hit die de Amerikaanse top 10 bereikte en ook in Europa goed werd ontvangen.
Toch kampten The Kinks in de jaren ’80 met interne spanningen, vooral tussen de broers Ray en Dave. In 1984 weigerde Dave om op tournee te gaan, wat de band in een moeilijke periode bracht. Hoewel de band albums bleef uitbrengen, was het succes niet meer hetzelfde als in de jaren ’60 en ’70. Toch bleef Ray Davies actief in de muziek, zowel solo als met The Kinks.
Ondanks de turbulente jaren bleven The Kinks een enorme invloed uitoefenen op de rockmuziek. Ze legden de basis voor talloze latere generaties van muzikanten met hun innovatieve aanpak en iconische muziek. “Lola” is misschien wel het beste voorbeeld van hun vermogen om sociale normen uit te dagen en een breed publiek te verbinden door middel van muziek. Het nummer blijft een klassieker, die ons eraan herinnert dat muziek meer kan zijn dan alleen entertainment. Na meer dan vijf decennia blijft “Lola” niet alleen een tijdloze hit, maar ook een krachtige boodschap van acceptatie, vrijheid en de kracht om jezelf te zijn.
Vertaling
Ik ontmoette haar in een club in het oude Soho
Waar je champagne drinkt die smaakt als cola,
C-O-L-A, Cola.
Ze liep op me af en vroeg me om te dansen.
Ik vroeg haar naam en met een donkere stem zei ze “Lola,”
L-O-L-A, Lola.
La-la-la-la Lola.
Nou, ik ben niet de meest gespierde man ter wereld,
Maar toen ze me stevig vastpakte, leek het alsof ze m’n rug brak.
Oh, mijn Lola.
La-la-la-la Lola.
Ik ben niet dom, maar ik snapte niet
Waarom ze liep als een vrouw, maar sprak als een man.
Oh, mijn Lola.
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
We dronken champagne en dansten de hele nacht
Onder elektrisch kaarslicht.
Ze tilde me op en zette me op haar knie,
En zei: “Lieve jongen, ga je met me mee naar huis?”
Nou, ik ben niet de meest gepassioneerde man ter wereld,
Maar toen ik in haar ogen keek, viel ik bijna voor mijn Lola.
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Lola,
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Ik duwde haar weg,
Liep naar de deur,
Viel op de grond,
Ging op mijn knieën,
Toen keek ik naar haar en zij naar mij.
Nou, zo wil ik dat het blijft,
En zo wil ik altijd dat het zal zijn met mijn Lola.
La-la-la-la Lola.
Meisjes zullen jongens zijn en jongens zullen meisjes zijn,
Het is een verwarrende, chaotische wereld, behalve voor Lola.
La-la-la-la Lola.
Ik was net een week van huis weg,
En had nog nooit een vrouw gekust.
Maar Lola glimlachte, nam me bij de hand,
En zei: “Lieve jongen, ik ga je een man maken.”
Nou, ik ben niet de meest mannelijke man,
Maar ik weet wie ik ben en ik ben blij dat ik een man ben,
En dat geldt ook voor Lola.
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Lola,
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Lola,
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Lola,
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Lola,
La-la-la-la Lola,
La-la-la-la Lola.
Videoclip