Eenmalig schrijf ik mijn Plaatnportret in de Nederlandse taal, opdat het wat makkelijker leest en beter begrijpbaar is. Dit omdat het om een kwestie gaat die mij zeer na aan het hart ligt. Met een Rotterdamse moeder die, net als haar familie en vele duizenden andere Randstedelingen, tijdens de 2de Wereldoorlog door boeren opgevangen werden en werden voorzien van eten, kleding en onderdak, kun je stellen dat ik mijn bestaan te danken heb aan boeren zoals mijn vader.
De huidige manier waarop de boeren door media en politiek neergezet worden in termen als trekkerterroristen, dreigboeren, hooligans, anti-democraten etc. is zeer kwalijk en schandalig.
Ja als de emoties zo hoog oplopen zoals nu het geval is, zullen er ook excessen zijn die ik niet goed praat. Maar typerend voor de politiek én media is dat juist een paar excessen volop aandacht krijgen (in tegenstelling tot bijv. de man die recent het huis van Van Haga binnendrong) en dat de reden van de wanhoop van de boeren niet uitgelicht word.
Als er een sector is in Nederland die innovatief is dan is het wel de agrarische. Keer op keer gedwongen door de Overheid hun bedrijfsvoering aan te passen, hebben boeren hier gehoor aan gegeven, om vervolgens het deksel op de neus te krijgen want amper ingevoerd werden de spelregels alweer veranderd.
Het stikstofverhaal is het resultaat, de overtreffende trap, van regelgeving zonder visie. Gemaakte natuur zoals de zandverstuivingen op de Veluwe die zijn ontstaan door houtkap ten behoeve van de stad Amsterdam, moeten nu ten koste van alles in stand gehouden worden. Door ’te veel’ stikstofneerslag worden deze zandverstuivingen overgroeid door mossen en dat vind men blijkbaar geen natuur. Terwijl het volkomen normaal is dat de natuur aan verandering onderhevig is, dat is namelijk altijd al zo geweest. De (uitgelekte) plannen om juist bij Stroe 25.000 woningen te bouwen doen dan ook andere motieven vermoeden.
Ronduit shockerend is dat er met de stikstofgegevens van het RIVM is geknoeid. Dit zeg ik niet maar dat zegt de oprichter van de D’66 Stikstofwerkgroep Prof. Dr. Han Lindeboom. Er is mee gemanipuleerd en de cijfers zijn richting een bepaald doel geschreven. En dat doel is minimaal een halvering van de veestapel. Een veestapel die in een halve eeuw al ruim 25% en 20% gekrompen is (koeien resp. varkens).
De Overheid gebruikt dus bewust onjuiste gegevens (en dan zeg ik het nog netjes) om de beste landschapsbeheerders van ons land weg te jagen. Dat Esther Ouwehand zegt dat de natuur in Nederland achteruit holt is niets meer dan een loze kreet, zonder feiten gestaafd. Ik zou zeggen, pak eens de fiets en toer eens door ons mooie Salland. De flora en fauna hebben er zelden zo mooi gefloreerd dan nu het geval is. Daar waar de akkers niet volgeplempt zijn met zonnepanelen (of moet ik liefkozend zeggen zonneparkjes @Edward Weening van Endona) is alles prachtig groen en er zijn enorme aantallen in diverse soorten dieren.
De Nederlandse agrarische sector is altijd bereid geweest mee te denken en heeft altijd fors geïnvesteerd in het welzijn van dier, natuur en milieu. En ze zijn óók nú daartoe bereid. Echter, wat er nu op hun afkomt door vervalste cijfers en door framing is bijna misdadig te noemen. De stikstofuitstoot van de Nederlandse veestapel daalt al voor het 5de jaar op rij en zit de laatste 4 jaar 7% onder de Europese norm.
En toch staat het bestaan van vele, vele boeren op het spel. Bedrijven die al generaties in de familie zijn, dreigen te worden onteigend. Hiervoor is een landelijke Onteigeningswet in de maak die, wie weet, ook uw eigendommen kan komen opeisen als de Overheid vindt dat u, bijvoorbeeld als alleenstaande in een te groot huis woont. Boeren dreigen te verliezen waar generaties lang, jaar in jaar uit, 100 uur per week voor gewerkt is, vaak met bloed zweet en tranen. Achterblijvend met van Overheidswege gemaakte, grote schulden en geen toekomstperspectief, want diezelfde Overheid geeft nu niet thuis en bied geen oplossingen hiervoor.
Hierbij laat ik de enorme keten met duizenden bedrijven en vele tienduizenden aan personeel, verbonden aan de agrarische sector, nog buiten beschouwing.
Dus vraag ik: “WAT ZOU JIJ DOEN als jou alles ontnomen wordt?!”
Tja, en dan ben je eigenlijk schrijver van de rubriek Plaatnportret. Maar bovenstaand verhaal móést ik kwijt.
Ik zie het als een ‘klassiek’ verhaal van de almachtige Staat tegen haar (weerloze) burgers zoals er daarvan in het heden en verleden meer zijn (geweest). Een Staat die er niet voor de burgers is (denk aan het Toeslagen- en Groninger gasschandaal) maar vindt dat de burgers er voor haar zijn.
Zoals bijvoorbeeld in het plaatsje Wounded Knee (South Dakota, V.S.). Op 29 december 1890 vond daar een bloedbad plaats, aangericht door de Amerikaanse cavalerie, die aan meer dan 200 indianen het leven koste, waarbij de lijken door het leger pas maanden later in een massagraf begraven werden.
De inheemse indianen werden door de Europese kolonisten bedreigd in hun bestaan. Verdragen werden stelselmatig geschonden waardoor hen steeds meer en meer grondgebied afgepakt werd. Uiteindelijk resulteerde dit in een tragisch maar vooral uiterst bloedig gevecht.
Deze gebeurtenis wordt in 1973 bezongen door Redbone waarvan de bandleden Indiaanse roots hebben. Het nummer werd in Amerika geboycot.
Video met Sallaandse ondertiteling
Het verhaal over Wounded Knee in een korte video
Uitgeschreven tekst in het Sallands:
We were all wounded at wounded knee
Wuulle raakn oammoa gewond in Wounded Knee
You and me
ieje en ikke
(2x)
In the name of manifest destiny
Uut naame van de inhold van het manifest
ieje en ikke
They made us many promises
Sie maakn oons velle beloftes
But always broke their word
Ma hieln nooit woard
They penned us in like Buffalo
Sie dreevm oons bie mekaare as buffels
Drove us like a heard
Jaagn oons op as een kudde
And finally on the reservation
En uuteindeluk in ’t reservaat
We were going for our preservation
Woar wie uut liefsbehold hèn ging
We were all wiped out by the seventh Calvary
wun wie oammoa weg e-vaagd deur de 7de Calvarie
You and me you and me.
ieje en ikke
We were all wounded at wounded knee
Wuulle raakn oammoa gewond in Wounded Knee
You and me
ieje en ikke
(2x)
In the name of manifest destiny
Uut naame van de inhold van het manifest
You and me you and me you and me
ieje en ikke …
Now we make our promises
Mà noe maake wuulle een belofte
We won’t break our word
en wie zult oons àn oons woard hoaln
We’ll sing, sing, sing out our story
wuulle zult oons vèrhaal zingn
Till the truth is heard
net zolange tötdet de woarheid bekend is
There’s a whole new generation
D’r is een heeln nieje generatie
Which will dream of veneration
die dreumt van vèreering
Who were not wiped out by the seventh Calvary
um nie weg e-vaagd wun deur de 7de Calvarie
You and me you and me
ieje en ikke …
We were all wounded at wounded knee
Wuulle raakn oammoa gewond in Wounded Knee
You and me
ieje en ikke
(2x)
We were all wounded BY Wounded Knee
Wuulle raakn oammoa gewond DEUR Wounded Knee
Steun oonze boern, ’t Gíét um zóó velle meer dan alleent voedselveurziening
Geweldig mooi stukkie