Pieter Parmentier: 30 km zone in Diepenveen

Diepenveen wil betere controle op snelheidsovertreders en zwaar verkeer in de 30 km zone.

Interessant? Deel het artikel

30 km per uur

We hebben in Diepenveen een maximum snelheid zone van 30 km. Dat is hard nodig o.a. omdat daar wekelijks honderden schoolkinderen fietsen. En aangezien jaarlijks in Nederland ruim 2000 kinderen gewond raken in het verkeer is dit een zorgwekkend onderwerp.

Het is ook bekend dat vrijwel niemand zich houdt aan die maximum snelheid. Daarom zijn een aantal bewoners samen met VVN aan een stickeractie begonnen. Daarnaast hebben we al enige tijd contact hierover met de gemeente. Resultaat is o.a. dat er op de Oranjelaan een display kwam waarmee geattendeerd werd op overschrijding van de max. snelheid. Die display heeft er gestaan maar was even later ook alweer weg. Commentaar van de gemeente:

“De inzet van display’s, op locaties waar te hard wordt gereden, is vooral bedoeld om hardrijders te attenderen op hun (te hoge) snelheid. Onze inschatting is dat hier een positieve uitwerking van uitgaat. De inzet van de display’s is dus niet bedoeld als “aanvullend” onderzoek met de intentie om het probleem van hardrijden op een andere manier op te lossen. Er wordt op te veel locaties (helaas) te hard gereden en het is voor ons als gemeente niet doenlijk om op al deze probleempunten verkeersmaatregelen te nemen.

Naar onze mening zijn op de Oranjelaan, met de aanleg van plateaus op de kruisingen en een smalle rijloper, al voldoende maatregelen genomen om de snelheid van het verkeer te reguleren. Dit blijkt overigens ook uit de meetgegevens; de V85 bedraagt 37 km/h. Dit betekent dat 85% van het verkeer niet harder rijdt dat 37 km/h. Dit is voor dit soort type wegen, met een redelijke hoeveelheid doorgaand verkeer, niet echt een alarmerende score. De overtreders die jij signaleert, en die er ook zeker zijn, is dus een relatief kleine groep, waarvoor waarschijnlijk snelheidremmende maatregelen ook weinig effect zullen hebben.”  

De gemeente heeft nog geen verdere plannen dus willen we met een burgeractie de druk nog wat opvoeren.

De gemeente zou bijvoorbeeld zelf snelheidsmetingen en verkeerstellingen kunnen doen om na te gaan of de ingekochte gegevens wel kloppen. En over tellingen gesproken; het is duidelijk dat er de laatste jaren heel veel meer (grote) vrachtwagens en landbouwvoertuigen door het dorp komen. Dat zal voor een deel door bouwprojecten komen maar die groei was er voor die tijd ook al. Misschien kan dat soort doorgaand verkeer omgeleid worden? Dat zou waarschijnlijk al veel schelen.

Een ander voorstel waardoor de verkeerssituatie aanmerkelijk overzichtelijker zou worden, is het hele dorp tot 30 km zone in te richten. Uit een recent bericht in de krant blijkt dat de grote steden in de Randstad daaraan werken.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.