De Landelijke Opschoondag trok vorige week 30.000 deelnemers voor 4.500 acties. Eentje daarvan was in Wijhe. Zie de twitter-foto van een paar uurtjes afval ruimen.
Je kon op de Litterati-app melden wat je gevonden had. Sigarettenfilters hebben gewonnen. Blikjes en snoep- of koekwikkels werden twee en drie. Met stip binnengekomen: ‘corona-afval’ , vooral mondkapjes.
Nederland Schoon en Plastic Soup Foundation organiseerden de Landelijke Opschoondag. Of dat zoden aan de dijk zet is maar zeer de vraag, want Nederland Schoon is opgezet door de verpakkingsindustrie, dezelfde club die invoering van statiegeld op alles wat er in de berm ligt zo lang mogelijk heeft proberen tegen te houden en niet met andere oplossingen kwam…
Na afgelopen weekend kun je door met schoonhouden van je eigen buurt, je zou zogenaamde ‘opschoonommetjes’ kunnen opzetten, want een schone omgeving trekt ook minder zwerfafval aan. Iedereen kan zijn eigen, persoonlijke schoongebied aanmaken via www.supportervanschoon.nl.
Top 10 meest gevonden merken
Red Bull, McDonald’s, Heineken, Marlboro, Coca-Cola, Albert Heijn, Jumbo en Fanta zijn het meest gevonden. Red Bull, McDonald’s en Coca-Cola zeggen hun medewerkers en consumenten opgeroepen te hebben in actie te komen tegen zwerfafval.
Managing Director McDonald’s Nederland Erwin Dito is “heel trots op de actieve deelname aan de Landelijke Opschoondag, door onze restaurantteams, collega’s in het land en vrijwilligers. Voor onze restaurantteams is het elke dag Landelijke Opschoondag.” Maar ondertussen staan ze dus wel hoog in de top 10 van troep op straat. Ze maken opschoonroutes met eigen personeel, langs plekken waar de meeste troep gevonden wordt. Red Bull gaat haar reclame-auto’s inzetten om lege blikjes op te halen. Heineken lijkt nog het meest realistisch: “Onze lege verpakkingen horen niet thuis in de natuur. Juist leeg zijn ze ook waardevol. Het is natuurlijk wel aan ons om dat waar te maken.”