Als Peter Schouten (Statenfractie, D66) naar het fundament van de Omgevingsvisie van de provincie kijkt, dan ziet hij “genoeg haakjes om woonwijken gezond en groen in te richten met ruimte voor ontmoeten en bewegen.”
Schouten was een van de bezoekers op een debat tijdens De Groene Karavaan in de bibliotheek van Raalte over het inrichten van woonwijken, zodanig dat ze uitnodigen elkaar te ontmoeten. Want wonen is meer dan een dak boven je hoofd hebben. Dat klinkt logisch, maar wijken worden vooral toch nog altijd monotoon gebouwd. Je komt er je buren niet zo maar tegen.
Schouten zit in Provinciale Staten en ziet dat Overijssel best al wel investeert in een andere manier van wijken bouwen. “De provincie is niet de partij die bepaalt, maar ze verstrekt wel subsidie, toetst plannen en heeft dus geregeld contact met gemeenten, die over de uitvoer gaan. In die zin heeft Overijssel een grote bijdrage in de stedelijke ontwikkeling. Zo was het ook de provincie die een grote rol heeft gespeeld in de rijkssubsidie voor Zwolle en Deventer om de stationsomgevingen te herontwikkelen.”
Uiteindelijk blijven het de gemeenten zelf die bepalen hoe groen en gezond een nieuwe woonwijk er uit gaat zien. “Wat ik tijdens het debat een interessant inkijkje vond is dat ontmoeting in een dorp heel anders geregeld wordt dan in een stad. In een dorp is het toch al gauw het evenemententerrein waar zich de ontmoeting afspeelt, in een stad heb je veel meer pleintjes en plekjes. Dat moet je niet allemaal willen invullen, je moet het ook een beetje laten gebeuren, kijken hoe het zich ontwikkelt, om aan de hand daarvan de invulling te bepalen, dat is wel een idee dat me aanspreekt. We zijn met D66 ook groot voorstander van the right to challenge, dat je als overheid wel geld beschikbaar stelt, maar dat je de samenleving verder zelf laat bepalen hoe het er uit kan zien. Dat levert in een dorp heel andere resultaten op dan in een stad!”
Schouten snapt ook dat die resultaten niet altijd alleen maar gaan over gezond en groen, over ontmoeten en bewegen. “Een wijk bouwen gaat uiteindelijk over veel meer dingen, het tempo van de woningbouw is er daar een van.”
Peter Schouten is in het dagelijks leven adviseur ten aanzien van verkeer, vervoer en mobiliteit. Dat heeft ook alles te maken met leefbare binnensteden. Hijzelf en zijn partij zijn wel voorstander van autoluwe binnensteden en dorpskernen. “Maar met een bordje van 30km/u kom je er niet, daar gaan mensen zich niet aan houden. Dat moet je afdwingen door het zo in te richten dat mensen zich aan die 30 houden, bijvoorbeeld door alle weggebruikers op dezelfde weg te hebben.”
Over de parkeerplaatsen tot aan de voordeur van de supermarkt in Raalte en Heino en auto’s in de Langstraat in Wijhe, daar stelt Schouten tegenover dat het opheffen van de grote parkeerplaats naast de Lebuïnuskerk in Deventer ook veel verzet kende, “maar ik denk dat achteraf niemand die auto’s meer terug wil. Voortschrijdend inzicht! Het is een mooi plein geworden, aan de overzijde van de IJssel is extra parkeerruimte gecreëerd, je komt nu met het voerveer op een prachtige manier Deventer binnen. En andere steden hebben al aangetoond dat er gemiddeld geen omzetverlies geleden wordt. Wel krijg je op den duur andersoortige winkels. Winkels waar je met de auto naar toe moet, verdwijnen naar de rand van het centrum. Daar komen andere winkels voor terug.”