OZOverbindzorg: Wie staat in coronatijd op voor de cliënt?

Interessant? Deel het artikel

Cindy Hobert, directeur OZOverbindzorg

De coronacrisis brengt digitale oplossingen in de zorg in een stroomversnelling. Zorgverleners, hulpverleners en instanties zijn haastig op zoek naar nieuwe manieren om te communiceren met hun cliënten. Hard nodig, maar wat er misgaat is dat iedereen met een eigen oplossing komt. Dit heeft tot gevolg dat cliënten, die vaak meerdere zorgverleners hebben, zich opeens allerlei nieuwe systemen eigen moeten maken en het overzicht volledig kwijtraken. Er verdwijnen zelfs mensen geheel van de radar. Gevaarlijk en bovendien ontzettend zonde, want deze tijd biedt juist de kans om gedegen netwerkzorg op te zetten.

Door Cindy Hobert

De afgelopen periode hadden zorgverleners in het heetst van de strijd weinig tijd voor een blik op het grotere geheel. Er moest snel gehandeld worden, efficiënt, met veiligheid boven alles. Maar nu er iets meer rust is, ontstaat ook ruimte om te kiezen voor een meer menselijke aanpak. En die bestaat niet uit alleen het omzetten van reguliere processen in digitale processen. Dat is een aanpassing, geen vooruitgang. Als we dan toch genoodzaakt zijn digitaal te werken, laten we dat binnen één systeem doen. Juist nu, in deze chaotische, onvoorspelbare tijd is samenwerken van het grootste belang.

Van ouderenzorg tot jeugdhulpverlening en GGZ
Dat het hanteren van uiteenlopende digitale oplossingen problematisch is in ouderenzorg, maakt de coronacrisis pijnlijk duidelijk. Maar ook kinderen hebben vaker dan je denkt te maken met meerdere zorgverleners. Voor de ontwikkeling van het kind én de regierol van ouders is het van het grootste belang dat zorgverleners op de hoogte zijn van elkaars bevindingen en adviezen. Niets is immers zo frustrerend als van het kastje naar de muur gestuurd worden als het gaat om het welzijn van je kind. Daar komt bij dat sinds het uitbreken van de coronapandemie, Nederlandse basisscholen al met zo’n 7.000 leerlingen het contact zijn verloren. Schrikbarende cijfers, zeker omdat een groot deel ervan kwetsbare kinderen in probleemsituaties betreft.

Ook binnen de GGZ biedt het samenkomen van zorg uit het medische én het sociaal maatschappelijke domein de beste kans op betere resultaten. Het is bij uitstek een sector waarin geen standaardaanpak bestaat, maar naar persoonlijke verhalen en behoeftes moet worden gekeken. Daar ontstaat pas ruimte voor als alle verschillende perspectieven worden verbonden én er oprechte aandacht is voor de persoon die men tegenover zich heeft. Of dat nu face-to-face is of via een videocall, daarin zit de vernieuwing niet. De echte transformatie moet worden gemaakt met veilige, centrale communicatie waarin alle partijen betrokken zijn. En de tijd dringt, want de impact van de coronacrisis zal ook op deze sector groot zijn.

Eenvoudig, digitaal communicatieplatform
OZOverbindzorg biedt een digitaal platform waarin alle betrokken zorgverleners én (de familie van) de cliënt een betrouwbaar en transparant netwerk vormen. Binnen het platform werken zorgverleners samen binnen één systeem en wisselen zij gegevens uit. Geen complete dossiers, maar slechts de relevante communicatie. De cliënt bepaalt wie toegang heeft, dus ook mantelzorgers of betrokken familieleden kunnen inzicht krijgen in de zorgverlening en opmerkingen of vragen delen. OZO is een eenvoudig communicatiemiddel dat rust en vertrouwen geeft. Voor de betrokken hulpverleners en mantelzorgers die hun verantwoordelijkheid kunnen delen, maar ook voor de cliënt zelf. Deze vorm van samenwerking is essentieel om goede en passende zorg te leveren.

Wat kan OZO juist nu betekenen?
Nu de zorg onder hoge druk staat, is duidelijke communicatie tussen zorgprofessionals extra belangrijk. Omdat de maatregelen samenwerken steeds lastiger maken, is digitale samenwerking de oplossing. Dat is wat communicatieplatform OZOverbindzorg mogelijk maakt. En, ook niet onbelangrijk: het is een eenvoudig systeem, dat makkelijk te implementeren is voor nieuwe gebruikers. We bieden nu een versnelde uitrol aan, met digitale scholing en de inrichting volledig op afstand. De regio’s Utrecht en Gelderse Rivieren hebben al van deze versnelde aansluiting gebruikgemaakt.

Cindy Hobert is directeur en oprichter OZO

OZOverbindzorg is een onafhankelijke organisatie die wordt gefinancierd door gemeenten en zorgverzekeraars. Het systeem wordt nu al gebruikt in 78 gemeenten, met een verzorgingsgebied van zo’n 2 miljoen inwoners. Sinds de coronacrisis zijn er al 3.000 nieuwe cliënten aan OZO toegevoegd. Onderzoek wijst uit dat OZOverbindzorg een positief effect heeft op het welzijn van de zorgvrager en belangrijke ondersteuning biedt voor de mantelzorger. OZO is winnaar van de Nationale Zorginnovatieprijs 2019.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.