Overijssels gedeputeerde Martijn Dadema tekent brief aan demissionair kabinet voor meer aandacht voor OV

Overijssels gedeputeerde Martijn Dadema, tot voor kort burgemeester van Raalte, ondertekent mede een brief van de Koepel van Provincies (IPO) aan Den Haag om aandacht te vragen voor het openbaar vervoer in ons land.

Interessant? Deel het artikel

Rrreis 230819 bus ijssel

Dadema ondertekende deze open brief om erop te wijzen dat OV cruciaal is voor miljoenen mensen om dagelijks naar werk, onderwijs, zorg, cultuur of familie en vrienden te komen en vtaagt om meer investeringen hierin. Lees hier de inhoud:

Beste Mark, beste leden van het (demissionaire) kabinet,

Het OV bevindt zich in een perfect storm Het OV groeit weer en met goed beleid blijft het groeien. Tegelijkertijd kent het OV momenteel vele uitdagingen waardoor deze duurzame en ruimte-efficiënte manier van reizen onder druk staat. De reizigersaantallen liggen na de ongekende en onvoorziene klap door de coronacrisis nog circa 15% onder het niveau van 2019. Daarmee zijn de reizigersopbrengsten lager dan verwacht. En dat terwijl de kosten enorm stijgen vanwege gestegen energie- en brandstofkosten, personeelslasten en de kosten van het beheer en onderhoud.

Ondertussen zijn de reserves bij de provincies en vervoersregio’s op. Het ene gat is met het andere gevuld en tekorten stijgen doordat de indexatie van de rijksbijdrage al jaren achterblijft bij de werkelijke kostenstijgingen. Hierdoor kampen de regio’s met acute tekorten. De kostenstijgingen werken door in de reizigerstarieven en een verminderde dienstregeling. Na een eerdere verhoging van 7% dit jaar zal de prijs voor een ticket in 2024 bij ongewijzigd beleid nog eens met ruim 11% stijgen. Dat leidt opnieuw tot verlies aan reizigers. De neerwaartse spiraal wordt hiermee een trend. Die trend willen we doorbreken. Goed OV: kabinetsbreed belang OV is een cruciale pijler onder diverse maatschappelijke opgaven en daaraan gekoppelde brede kabinetsambities te kunnen realiseren. Daarom is het afwenden van een negatieve spiraal en het mogelijk maken van robuust OV cruciaal. – De energie- en klimaatambities vragen om sterk OV. In de transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem is het openbaar vervoer een essentiële bouwsteen – De files nemen toe en er is de komende jaren geen ruimte om te investeren in nieuwe infrastructuur. Een hoogwaardig openbaar vervoerssysteem helpt de file druk te verminderen. –

Armoedebeleid en participatie (op de arbeidsmarkt en maatschappelijk) vragen om OV dat betaalbaar en beschikbaar is. Ook het deel van de bevolking dat niet over een auto beschikt, moet kunnen deelnemen aan de samenleving. Hierbij gaat het niet alleen over de bereikbaarheid van werk, maar ook van zorg, recreatie, cultuur en andere basisvoorzieningen. – Goed OV is onmisbaar om de woningbouwopgave in goede banen te leiden, te meer omdat een substantieel deel van de nieuwe woningen langs bestaande of toekomstige OV-assen wordt gebouwd. OV is bovendien zeer ruimte-efficiënt. In (hoog)stedelijk gebied is ruimte schaars en biedt het OV, i.c.m. lopen, fietsen en deelmobiliteit, uitkomst. – De bereikbaarheid van onderwijs voor studenten en leerlingen van middelbare scholen is door onderwijsconcentratie voor een groot deel afhankelijk van OV. Bijzondere aandacht verdienen veelal thuiswonende mbo-studenten, die niet zelden afhankelijk zijn van buslijnen die als eerste sneuvelen bij verdere bezuinigen. – De ambitie van het kabinet om de regio’s meer aandacht te geven. Het rapport ‘Elke regio telt’ en de hernieuwde aandacht voor de regio in het politieke debat vragen om versterking van de regio’s en behoud van de OV-lijnen in de dunbevolkte gebieden. Een goed, beschikbaar en betaalbaar OV is essentieel voor miljoenen Nederlanders direct in het dagelijks leven. Daarnaast is het OV cruciaal voor het behalen van uiteenlopende urgente kabinetsambitiesi . Om aan deze vicieuze cirkel te ontsnappen is het nodig maatregelen te nemen om: – Het OV dat er is, te behouden – Te investeren in maatregelen die groei van het OV weer mogelijk maken Beide zijn nodig en dienen in samenhang gezien te worden. Gebeurt dat niet, dan is verdere achteruitgang, hoezeer ook ongewenst voor individuele reizigers en samenleving als geheel, onontkoombaar en komt de realisatie van diverse grote maatschappelijke opgaven in gevaar. De Tweede Kamer sprak zich recent unaniem uit voor het overeind houden van het OV.

 

Wij roepen daarom het hele kabinet op: investeer nú in het OV, voor het te laat is!

Gedeputeerde Overijssel Martijn Dadema

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.