Amsterdam / Salland – In de pauze had mijn gesprekspartner er geen woorden voor. En na de ruim twee uur durende voorstelling ‘Oscar en Oma Rozerood’ bleef dat zo: “Ksenia heeft alles op het toneel al gezegd…” En zo was het ook. Ksenia Marasanova liet haar publiek nog maar eens zien dat ze een fantastische actrice is. Die in staat is om binnen één tel haar toeschouwers om te laten slaan van een traan naar een glim- of zelfs schaterlach. Dat ze alle personages uit het stuk van Eric-Emmanuel Schmitt daarbij zelf speelt maakt dat nog knapper.
Zij kwam met haar partner uit Beekbergen en ik uit Zwolle maar we troffen elkaar in Het Polanentheater in Amsterdam waar afgelopen donderdag de nieuwe reeks voorstellingen van Ksenia haar premiere beleefde. Ook veel van de andere bezoekers kwamen van verder weg en waren speciaal voor de bijzondere actrice naar Amsterdam gekomen. Ze kregen daar geen spijt van.
Het toneelstuk Oscar en Oma Rozerood is gebaseerd op de novelle van Eric-Emmanuel Schmitt. Die in deze novelle beschreef wat voor een bijzondere band je met God kunt hebben. En hoewel hoofdpersoon Oscar continu praat tegen God, stoort dat (geloofs-)aspect voor geen seconde. God is de persoon waar de jonge Oscar zijn verhaal en vragen over het leven aan kwijt kan. Hij beschouwt hem dan ook meer dan als een soort vriend op afstand. Die vriendschap heeft ie te danken aan Oma Rozerood, zijn vertrouwenspersoon uit het ziekenhuis waarin de kleine Oscar wacht op de dood. Het was Oma Rozerood – vroeger beter bekend als de ‘Wurgster van het Westen’ – die Oscar op het idee bracht op met de brieven aan God te beginnen. En bij ieder probleem dat Oscar tegenkomt wel weer een sterk verhaal heeft over één van haar oude tegenstandsters.
Zo schetsend verwacht je eigenlijk een heel zwaar en mistroostig toneelstuk. Maar niets is minder waar, Ksenia weet het stuk om te toveren tot een geheel dat de hele twee uur blijft boeien. De afwisseling tussen het verdriet over zijn dood, de hoop die uit zijn briefwisseling spreekt en de volop aanwezige humor, zorgt ervoor dat je als bezoeker continu scherp blijft en meegezogen wordt in het verhaal van Oscar. Mocht je toch een keer wegdrijven dan staat één van de oerkreten van Ksenia garant voor het feit dat je direct weer bij de les bent. Gesproken over die oerkreten. Ik vond het al knap dat Ksenia net als in ‘Zij Zagen Oorlog’ weer alle rollen voor haar rekening nam. Maar de energie waarin ze nu met regelmaat over het podium van het Paulanentheater rent en vliegt (en rolt) doet het bij de bezoekers af en toe duizelen.
Alleen onbelangrijke vragen hebben duidelijke antwoorden
Gedurende het stuk neemt Oscar ons mee naar alle levensfasen die er maar zijn. Hij beleeft namelijk iedere dag van zijn resterende leven alsof het een periode van 10 jaar is. Zo zien we hem als verliefde puber, als mislukte veertiger en als oude zwakke man. En ondertussen blijft hij maar vragen stellen aan die ietwat afwezige vriend God. En hoewel hij veel vragen beantwoord krijgt – vaak op zo’n typische goddelijke manier, dus zonder dat het direct een echt antwoord is – komt hij er ook steeds meer achter dat het leven geen oplossingen kent: het is er gewoon en het houdt dus een keer op. Wijs geworden als hij is concludeert Oscar op een gegeven moment dat al dat vragen stellen eigenlijk helemaal geen zin heeft, immers: alleen onbelangrijke vragen hebben duidelijke antwoorden!. En daarmee is het niets meer en minder dan vooral een filosofische blik in de spiegel van het leven zelf. Met helaas een trieste afloop.
[lees verder onder de foto]
Voorstellingen in Salland
De première vond dus plaats in Amsterdam maar de in Zwolle wonende actrice komt natuurlijk ook nog naar het oosten van het land met deze bijzondere voorstelling. Op 16 juni is ze te zien in Zwolle, op 17 juni in Heino en op 22 september in Meppel. Kijk voor de hele agenda op www.ksenia.nl Heb je de kans om een voorstelling te bezoeken, dan zou ik dat zeker gaan doen, al was het maar omdat je soms bij de receptie ook nog eens ontvangen wordt door de Sofia, de dochter van Ksenia en door mevrouw van Veen, de schoonmoeder van de actrice. En manlief Roy van Veen is verantwoordelijk voor de aan- en afkondigingen en de zaalregie.
Na afloop van de voorstelling kun je samen met Ksenia en haar bijzondere familie nog even napraten over de voorstelling.
Oscar en Oma Rozerood
gespeeld door Ksenia Marasanova / regie Paul Dekker
recensie door: Martin van der Hooft