Na lange tijd weer eens een berichtje van Janneke Dochter, u weet wel, die (irri)tante uit Heeten. Janneke is een hele tijd op reis geweest en volgt dan het lokale nieuws dan letterlijk en figuurlijk van afstand. Ze is nu weer terug en wil , na het alsnog lezen van wat artikelen in de lokale media, een frustratie met u delen.
Het gaat om de perikelen rondom het gemeentehuis van Raalte. Janneke heeft niet alle achtergrondinformatie (als die al voor de burgers beschikbaar is …) maar ze denkt dat de zaken die hierna aangestipt worden wel herkenbaar zijn voor de Raalter burger.
Allereerst is Janneke een beetje verbijsterd over de mededeling van de wethouder, dat er een locatie-onderzoek heeft plaatsgevonden. Met als uitkomst dat de spoorzone als enige geschikt zou zijn, ook als aanjager voor verdere ontwikkelingen.
Meneer Breunissen; houdt dat in dat het besluit al gevallen is om een volledig nieuw gemeentehuis te bouwen ?? Een keuze die heel veel Raaltenaren onnodig en onwenselijk vinden? Ja, Janneke weet wel dat er rekensommen zijn gemaakt, die uitwijzen dat de jaarlasten bij uitwerken van die keuze het laagst zijn, maar rekensommen, en overheid, dat blijkt keer op keer geen gelukkige combinatie……
En dan is dus de optie om het huidige gemeentehuis te renoveren (en we hoeven echt in Raalte niet het neusje van de zalm te hebben, hoor) misschien wel voordeliger. Het huidige gemeentehuis is, ook volgens het college, ruim 50% te groot. Dat gegeven brengt Janneke ertoe om te veronderstellen dat in fasen opknappen, of zelfs de helft kleiner nieuw bouwen, best zonder extra kosten van tijdelijke behuizing, op de huidige plek gerealiseerd kan worden.
Maar goed, terug naar het onderwerp, de ontwikkeling van de Spoorzone. Janneke neemt aan dat gedoeld wordt op het deel tussen spoor en N35 vanaf de panden van Beaphar tot aan kruispunt Bos.
Janneke vraagt zich af welke bestemming er op dat terrein zou kunnen gaan rusten. Wonen zal wel niet, geluidsproblematiek, en ontsluiting e.d. Detailhandel dan: geen behoefte aan, en moet eigenlijk in het centrum. Of toch iets voor een Lidl?? Bedrijvigheid ? Zou kunnen, misschien wil Beaphar wel alles concentreren op één locatie ?? Waarschijnlijk denkt de gemeente meer aan dienstverlening.
Misschien mag Janneke een paar dingen in herinnering roepen? Hoe lang heeft het geduurd voordat het vorige experiment hiermee “vol” was? En de trend dat er steeds minder kantoorruimte nodig is, met als ultiem voorbeeld het huidige gemeentehuis…
Ook zoiets, de spoorzone wordt ook bovenaan het lijstje gezet vanwege de perfecte aansluiting op het OV…. Voor wie dan, vraagt Janneke zich af. De inwoners van Raalte, en alle buurtdorpen behalve Heino hebben daar nul komma nada aan, en Heinoers, misschien wel, nadat ze eerst een kilometer hebben moeten lopen of fietsen naar “hun” station. Lijkt mij typisch een aanbeveling die gedaan is door een ingehuurde “deskundige” uit een streek buiten Salland
En als meest belangrijke bezwaar: de ontsluiting van dit terrein, die gaat vele miljoenen “extra” kosten, want de bestaande ontsluiting, met slechts één smal weggetje is volstrekt onvoldoende. Er zal tenminste een extra kruising met het spoor moeten komen; dat wil ProRail echter onder geen beding.
En ook een extra afslag op de N 348 tussen spoor en N 35 is een utopie (die hebben we met de bouw van het nieuwe Tijenraan al weggegeven) En hoeveel extra moet je gaan besteden aan geluidswallen? Want, en vergeef met het cynisme, je kunt de ambtenaren toch niet de hele opzadelen met het geluid waaraan je de inwoners van Raalte noord ook (niet) blootstelt? Daar wordt zelfs al een extra dure geluidswal aangelegd om alvast aan de eisen van een 100 km-weg te voldoen. En hoeveel met moet je daar aan beide zijden van vrijlaten? Neen, de ontsluiting is onmogelijk wanneer je niet denkt in termen van heel duren onderdoorgangen….
Maar, Janneke wil niet al te pessimistisch zijn…. Aan dit soort gedachten wordt vast in de toelichting op het raadsvoorstel al aandacht geschonken, en is dus ook al meegenomen in de veelgenoemde, maar niet getoonde berekeningen.. Of toch niet?
En tot slot, Janneke wil niet al te negatief doen en heeft zelf ook nagedacht over wat een zinvolle en goede bestemming zou zijn voor de spoorzone; waarom maken we er niet een in alle opzichten “groene” long van, met een (voedsel)bos, wat zonnepanelen en twee grote windmolens. Kan best, zie maar naar de locatie langs de A1 in Deventer, en voor zo’n mooi plan wil de provincie vast wel afwijken haar “cluster van 4 “richtlijn…
En mocht het rijk ooit nog eens ruimte nodig hebben voor de verbreding van de N35, of de spoorwegen voor verdubbeling van de spoorlijn kan dat ook veel makkelijker.
Vanuit een regenachtig Heeten groet u ,
Janneke
Excuus voor de typefouten, iets te veel vertrouwd op spellingcontrole
Geachte Janneke,
Je hebt het fantastisch verwoord. Dit collegevoorstel is inderdaad te gek voor woorden. B&w gaan er blijkbaar van uit dat de Raalter gemeenschap bestaat een een stelletje idioten.
Hans de Kort