Over het werk van Carlijn Kingma (Zutphen, 1991) is al best veel geschreven. Het is ook op tv geweest. Toch wil ik er nog een artikeltje aan wijden op deze site. Het is namelijk ongelooflijk knap gemaakt: de tekeningen zijn complex, fantasierijk en gedetailleerd. Het zijn tekeningen waar je een uur naar kan kijken en dan heb je nog niet alles eraan ontdekt. En ze zijn nu – niet ver van huis – tot 29 januari nog te zien en wel bij Rijksmuseum Twenthe in Enschede, bij de tentoonstelling ‘Het waterwerk van ons geld’
Klik hier voor de link
Carlijn Kingma noemt zichzelf geen kunstenaar, maar cartograaf. En dat is niet zo gek, want ze brengt een nieuwe wereld in kaart. Vol vreemde gebouwen en mensen. Ze studeerde architectuur en ook dat is wel aan de tekeningen te zien.
In het museum wordt via een filmpje ingezoomd op een schilderij, “Het waterwerk van ons geld” over de financiële wereld. Dit werk maakte Kingma samen met economen van Follow the Money. Geldstromen worden uitgebeeld als rivieren. Het water wordt omhooggepompt naar een reservoir op een bergtop, een financiële instelling. Het reservoir wordt steeds voller. En aan de top profiteert een groepje mensen daarvan. Helemaal aan de onderkant zie je de gewone mens, die hard werkt voor een klein loon, wat hij kan uitgeven in een 24-uurs economie. Hierdoor blijft het water stromen en worden de mensen boven op de berg steeds rijker.
Het filmpje over dit werk is in te zien op een website van Follow the Money, klik hier.
Het gaf mij een beetje een treurig gevoel, ’the richer are still getting richer.’ En aan de andere kant een gevoel van grote bewondering: wat knap dat je de werking van onze westerse economie zo uit kan beelden. Met de kanttekening erbij dat niet iedereen het eens zal zijn met het beeld dat hier geschetst wordt.
Het bijzondere van de tentoonstelling in Enschede, is dat er ook tekeningen over hetzelfde onderwerp te zien zijn (hebzucht), maar dan uit de zeventiende eeuw. Bijvoorbeeld een tekening over een sluwe uitvinder van papieren geld. Of over gretige bankiers. In al die eeuwen lijkt er weinig veranderd.
Naast de imposante tekeningen van Carlijn Kingma, in groot formaat, zijn ook de voorstudies te zien. Kleinere tekeningen ter voorbereiding op het grote geheel.