Het afgelopen jaar is er, mede (en misschien wel vooral) door de Corona een toeloop geweest van klanten bij boerderijwinkels en stalletjes.
Door Ria Olde Rechterschot
Uit een enquête onder 250 duurzame landwinkels en verkooppunten van groene en gezonde streekproducten (uitgevoerd door de Natuur en Milieufederaties (NMF’s) blijkt dat bijna driekwart van de duurzame boerderijwinkels dit jaar meer klanten heeft ontvangen. Twee vijfde van de winkels had 25 tot 50% nieuwe klanten. En 20% van de landwinkels ontving zelfs 50 tot 100% nieuwe klanten. De nieuwe klanten kozen bewust voor gezonde, duurzame streekproducten en ontweken de drukke supermarkten. Ook ik hoor dit soort geluiden van de mensen van de stalletjes en boerderijwinkels. Dat is dan toch maar een mooie bijwerking van dat akelige virus.
Hoe nu verder
Volgens de duurzame boeren ontbreekt het in de politiek aan een langetermijnvisie en voelen zij zich niet gesteund noch gehoord door de politiek. Het is van belang om duurzame lokale producten meer in de schijnwerpers te zetten en de duurzame boerderijwinkels pleiten voor een lager btw-tarief voor gezonde duurzame producten.
Deze btw-verlaging moet samen met regelgeving om kringlooplandbouw te stimuleren en een aanpak om lokale afzet en productie te ondersteunen de basis vormen van nieuw beleid om duurzame landbouw te stimuleren.
Ben jij een van die mensen die het afgelopen jaar de gang naar de supermarkt geheel of gedeeltelijk heeft vervangen door boodschappen te halen bij boerderijwinkels en stalletjes? Dan kom ik graag met je in contact voor een volgend artikeltje over je bevindingen.
En voor wie nog zoekende is waar hij/zij lokaal kan kopen, neem gerust een kijkje op onze regiokaart.
Stalletje of winkel gevonden die nog niet op de kaart staat? Tip ons via deze link.