Dag Narrige Neef,
Je maakte je druk om de vele schermpjes-tijd die massaal verknoeid wordt. Daar kan ik het natuurlijk helemaal mee eens zijn, maar ja, ik weet dan ook nog dat er een zwarte bakelieten telefoon in onze onverwarmde gang hing, naast de kapstok en boven de granieten vloer. Mijn vader was hoofd der school in een klein gehuchtje en het huis van de bovenmeester was lange tijd het enige dat voorzien was van een telefoon. Naast de voordeur hing een bordje ‘BRANDMELDING’, kun je nagaan…. De hele buurt kwam bij ons bellen (er stond een spaarvarkentje naast de telefoon) en er werd ook geregeld gebeld met de vraag: “Ik heb een boodschap voor Jansen, wil je daar even heenlopen om te vertellen? “
Mijn wederhelft klaagt over de nieuwe leden van de biljartclub; jonge ventjes die in de pauze niet kletsen, maar in stilte zitten te appen en te ‘vegen’, o wat ongezellig. Bij opa’s en oma’s is dit bordje aan de muur geliefd: “Bu’j bie oons op bezoek, mobiel in de broek!’ En na de vakantie gaan de mobieltjes hopelijk bij alle voortgezette scholen in de kluis, niet eens in een zak of doos in de klas, want het is al aangetoond dat de zachte pingeltjes en zoemtoontjes net zo veel afleiden als dat je het ding voor je neus op tafel hebt liggen. Ook de aanwezigheid van apparaat in dezelfde ruimte is al storend, ook al hoor je hem niet, het idee van dichtbij maar onbereikbaar is ook van invloed op de aandacht.
Alle voor- en nadelen zijn al uitgebreid behandeld, ik ga ze niet herhalen. Maar het staat als een paal boven water; deze a-sociale media-apparatuur werkt ontwrichtend, verstorend, verwoestend op je rust, reinheid, regelmaat.
Wil je er op gezette tijden écht een poos van loskomen? Zet het ding uit, leg hem achter in de kast, stop hem in een kluis en kick af! Misschien (ik denk : wel zéker!) net zo moeilijk en ‘cold turkey’ als stoppen met drank, drugs of roken. Maar wat je er ‘çlean’ voor terug krijgt is onbetaalbaar. Uren de tijd om te praten, spelletjes te doen, te lezen, om je heen te kijken, contact te maken met mensen om je heen en niet ergens anders op de wereld.
TheeTante heeft ook al een slogan bedacht voor een nieuw te lanceren SIRE-campagne:
Ben je de BOL? Doe jezelf een lol! (BOL staat voor Bewust Onbepaalde tijd offline)