Nieuwe laadpalen maken het mogelijk zoveel mogelijk eigen stroom in de accu van jouw auto te stoppen

Als overheid salderen afschaft, is het zaak zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom te gebruiken. Nieuwe laadpalen voor de elektrische auto helpen daarbij.

Interessant? Deel het artikel

thuisbatterij laadpaal accu huawei

Deze maand worden door drie fabrikanten nieuwe oplaadpalen voor de elektrische auto gelanceerd. Sungrow, Solax Power en Solar Today.

Nederland is koploper in zonnepanelen, maar loopt achteraan bij de aanschaf van accu’s. Dat komt door de subsidiekeus van overheden. Hier krijg je het verschil tussen aankoop en verkoop van energie bijbetaald door de overheid: kopen is duurder van verkopen: de overheid past dat verschil bij.
In andere landen werd de focus – en dus de subsidie – op de thuisaccu gelegd. Door die eigen opslag is in andere landen minder druk op het net ontstaan, want daar worden eerst al die accu’s gevuld als de zon stevig schijnt én worden bij momenten van groot gebruik eerst als die eigen accu’s leeggetrokken.

Nu de saldering eraf gaat wordt ook hier de accu interessant. We hebben daar in dit dossier al vaker over geschreven, ondermeer ook over de koppeling van je accu aan een huiscomputer die vervolgens weer verbonden is met weeronline en een power per hour contract.

De leveranciers van laadpalen spelen met nieuwe technische mogelijkheden in op het slim laden van je auto, net als dat nieuwe elektrische auto’s daar op inspelen. Die auto’s hebben de batterij steeds vaker zo ingericht dat je hem ook als accu voor thuis kunt gebruiken: als je vandaag de accu vol tapt omdat het zonnig is en je hebt de auto morgen niet nodig, dat je er dan vannacht de wasmachine op kunt draaien.

De nieuwe laadpalen hebben ook extra functie’s Iedere soort heeft zijn eigen specialiteit, de range ligt tussen snel laden op krachtstroom en laden op het gewone net als de zon schijnt.

De Sungrow kun je bijvoorbeeld zo instellen dat hij alleen maar laadt als dat met eigen stroom kan.
De SolaX Power Smart EV Charger past zijn laadsnelheid automatisch aan voor als je er haast bij hebt of juist alle tijd.

De SolarToday van Huawei heeft naast die opties ook nog de variant dat hij bij gebruik van gekocht stroom rekening kan houden met wanneer de stroom het goedkoopst is. Deze kan ook op het gewone stroomnet. Met krachtstroom gaat opladen wel sneller.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

1 gedachte over “Nieuwe laadpalen maken het mogelijk zoveel mogelijk eigen stroom in de accu van jouw auto te stoppen”

  1. Avatar

    Dan moet de EV wel thuis staan. Dat is vaak niet het geval als je veel op pad bent met je auto! Een dynamisch contract kan wel helpen, door juist als er goedkope stroom is te laden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *