Door Maan Group
Duurzaamheid is geen doel op zichzelf als je het ons vraagt. In de eerste plaats willen wij onze klanten in staat stellen om een beter resultaat te genereren met onze producten en technologieën. Wij willen waarde toevoegen aan het product van onze klant. En duurzaamheid is daar een belangrijk onderdeel van.
Meer resultaat, met minder impact op mens en omgeving
Bij Maan hebben we veel verstand van (bio)polymeren. Deze kennis passen we toe bij de ontwikkeling van onze coating technologie en bij het produceren van precisieverbindingen voor de hightechindustrie. Maar met die kennis kunnen we ook producten ontwikkelen. Biologisch afbreekbare producten bijvoorbeeld, die antwoord geven op diverse (duurzaamheids)vraagstukken. Bijvoorbeeld in de tuinbouw. En precies dat is de missie van Maan Biobased Products.
Growcoon
Maan Biobased products is de ontwikkelaar en producent van de Growcoon: een stek- en zaaiplughouder. Dit is een soort netje, dat ervoor zorgt dat de wortelkluit van een stekje goed bij elkaar blijft. Hierdoor kunnen de wortels zich goed ontwikkelen. Zo kan een plant beter groeien en sneller overgeplant worden, zonder te beschadigen. Dit levert tijdwinst op en een sterkere plant. En het is duurzaam. Want een Growcoon vergaat zodra de functionele periode is verstreken. Het breekt volledig af tot CO2 en water en laat geen afval- en reststoffen achter. Dit maakt Growcoon bij uitstek geschikt voor toepassing in biologische en hightech teelten.
(lees verder onder de afbeelding)
Op zoek naar alternatieven voor traditionele glastuinbouw
Ondanks dat het een groene industrie is, heeft traditionele glastuinbouw relatief veel impact op het milieu. Denk aan CO2 uitstoot door grootschalig gasverbruik, veel warmteverlies, gebruik van water, bestrijdingsmiddelen en afvalproductie. Daarbij moet er over 30 jaar, twee keer zoveel geproduceerd worden. Want de bevolking groeit en onze behoefte aan plantaardige producten stijgt. Als we de klimaat-impact van glastuinbouw willen verkleinen, moeten we anders gaan telen en het gebruik van natuurlijke grondstoffen drastisch beperken. Dat wil zeggen dat ruimte beter benut moet worden, de uitstoot en reststromen verminderd moeten worden, het logistieke model moet worden herzien en we anders om moeten gaan met fossiele grondstoffen.
(lees verder onder de afbeelding)
Productontwikkeling in een brede context
Momenteel werken we, in samenwerking met onze verkooppartner Klasmann Deilmann aan een nieuwe, duurzame innovatie. Een totaalconcept waarbij we nauwgezet kijken naar de totale impact van ons product op mens en milieu.
Hiermee willen we antwoord geven op een ander urgent onderwerp binnen de tuinbouw. Namelijk veen. Veen is het hoofdbestandsdeel in bijvoorbeeld potgrond. De unieke eigenschappen maken dat het zeer geschikt is voor het telen van diverse gewassen. Maar het gebruik ervan is verre van duurzaam. Natuurgebieden verdwijnen door veenexploitatie en bij de winning komt veel CO2 vrij. Er bestaan diverse alternatieven zoals steenwol. Maar omdat deze niet biologisch afbreekbaar zijn zorgen ze voor veel restafval. En het handjevol bio-afbreekbare alternatieven draagt in onze ogen weer niet voldoende bij aan het plantresultaat… Dit triggert ons als productontwikkelaars zijnde. Wij zien op dit vlak heel veel potentie in de bio-afbreekbare en biobased grondstoffen, die vaak de basis vormen van onze productconcepten.
Wordt vervolgd…
…Of we zelf ook duurzaam produceren?
Waar mogelijk kopen wij onze benodigdheden regionaal in (of lokaal, nog beter). Onze kritische grondstoffen selecteren wij op basis van duurzaamheid. Daarnaast streven we ernaar om de energie die we nodig hebben zoveel mogelijk uit eigen bronnen te halen. Hiervoor maken wij gebruik van zonnepanelen en beschikken we over een innovatief klimaatsysteem. De warmte die wij produceren vangen we op. Restwarmte gebruiken wij om onze locaties te verwarmen.
Conclusie: Duurzaamheid en duurzaam innoveren passen goed binnen de competenties van Maan. En zoals de familie Jansen, het treffend verwoorden: dan is het je morele plicht om daar iets mee te doen. Inmiddels zijn er heel wat ‘believers’ aangehaakt, die iedere dag werken aan slimmere, duurzame producten en technologieën. Samen gaan we voor meer resultaat met minder impact.