Het is als vrijwilligersorganisatie nog niet zo makkelijk jouw doelgroep te bereiken, en al helemaal niet als het gaat om energie opwekken via zonnepanelen waarmee je behoorlijke korting op je eigen energierekening kunt bereiken.
Die vraag ‘Hoe betrek je inwoners bij jouw lokale energie-initiatief?’ stond centraal tijdens de presentatie van Opgewekt Rijssen op het Kennisfestival Lokale Energie Overijssel van Natuur en Milieu Overijssel.
In het algemeen is wel iets te zeggen over doelgroepen en doelgroepbereik. Maar als het gaat om nieuwe materie als zonne-energie, lid zijn van een coöperatie of klant van een lokaal en groen energiebedrijf, dan heb je heel veel uit te leggen voordat mensen snappen waar het over gaat.
Opgewekt Rijssen heeft een zonnedak bij staalconstructiebedrijf Voortman en een tweede dak in aanleg bij transportbedrijf Leverink. Raoul Teeuwen van het bestuur van Opgewekt Rijssen liep tijdens de workshop de problemen langs die ze tegen gekomen waren bij de zoektocht naar connectie met de samenleving. “Dat begon al bij de naam van de stichting. Rijssen en Holten vormen de gemeente. We wilden niet een te lange naam. Maar achteraf missen we Holten nu wel in de naamgeving. Dat is toch een soort Ajax-Feijenoord dus daar moet je heel voorzichtig mee omgaan.”
“We zijn er ook achter gekomen dat deelnemers heel andere drijfveren hebben. In hoofdzaak gaat het ze om winst, om duurzaamheid of om gemeenschapszin. Dat zijn drie doelgroepen waar je rekening mee moet houden.”
“Waar we ook achter kwamen is dat mensen je niet zo maar geloven als je ze vijftien jaar lang een winstdeel belooft. Ze hebben toch allemaal iets van ‘daar zal wel een addertje van de overheid onder het gras zitten en de overheid die wordt niet persé als betrouwbare partner gezien.”
Communicatiedeskundige Igor ter Halle van Windesheim hebben het Rijssense proces begeleid. Hun advies is eerst zorgen dat je intern de organisatie zo goed als mogelijk op de rit hebt staan: weten wat je wil en hoe je dat wil aanpakken. Dan zorgen voor een goed lokaal netwerk, zodat je veel mensen hebt die je willen helpen en daarna pas beginnen met het uitdragen van de boodschap.
Ten aanzien van die boodschap, de eigenlijke communicatie dus, is het advies van Windesheim om daar vooral professionaliteit voor in te huren. Communicatie is nu eenmaal een vak en tegelijk is het de bottleneck voor succes.