De NOS kwam tot de conclusie dat Lelystad niet meer opengaat, op basis van de partijprogramma’s waarvoor we 22 november kunnen kiezen. Onder meer de PvdA is gedraaid. Van ‘laat maar doorgaan’ naar ‘beter maar van niet’. Het was ook een PvdA-bestuurder die Leon Adegeest actief maakte tegen het vliegveld. Staatssecretaris van vliegvelden Sharon Dijksma zei dat de rekenmodule voor een milieuvergunning zo ingewikkeld was, dat ze de formule niet vrij wilde geven. Dat was tegen het verkeerde been van Adegeest. Hij sloeg aan het rekenen en kon niet anders dan concluderen dat de PvdA-bestuurder keihard stond te liegen. Van die afgegeven milieuvergunning klopte helemaal niks.
De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) is blij met het veranderde politieke speelveld. “Je ziet een grotere politieke weerstand nu, een duidelijk nee”, zegt voorzitter Leon Adegeest tegen de NOS. Helemaal gerust is hij er echter nog niet op. Hij was in het verleden al eens eerder voorgelogen, toch?
Toen Adegeest de leugens van het kabinet blootlegde, probeerden nieuwe ministers onder aanvoering van de VVD te redden wat er te redden viel. Eerst werd er een proefvliegtuig de lucht ingestuurd om te kijken of dat overlast veroorzaakte. Nou, dat hebben ze geweten. Het leverde talloze meldingen van geluidsoverlast op. Natuurlijk ook, omdat die ‘belevingsvlucht was aangekondigd. Het AD bracht daags vooraf het complete vliegschema, zodat je precies wist wanneer je overlast kon ervaren. Salland moest om 16.00 en 18.00 uur aan de bel trekken.
Niet alleen de PvdA is gedraaid. In bijna alle verkiezingsprogramma’s staat dat de luchthaven niet open kan gaan voor passagiersvluchten. Van de grote partijen vindt alleen de VVD economie belangrijker dan ons welzijn.
De ruim 200 miljoen euro die er al ingestoken was voor het klaarmaken van Lelystad Airport voor commerciële luchtvaart lijkt daarmee te verdampen. Voor de duizenden vluchten die er zouden gaan opstijgen moet uiteindelijk toch plek gevonden gaan worden op Schiphol.
Alternatieven
Om nog iets van de investering terug te krijgen zou in Lelystad een Nationaal Tentoonstelling Centrum gevestigd kunnen worden en kunnen de RAI en de Jaarbeurs opgeheven worden. Dat levert dan prachtige nieuwbouwlocaties op, dicht tegen de centra van Amsterdam en Utrecht. Dit zou trouwens ook voor Lelystad economisch veel interessanter zijn, want die paar haastige vakantiereizigers zouden economisch weinig meer opbrengen, alleen maar veel lawaai.
Een andere mogelijkheid is de regering daar naartoe te verhuizen, mooi centraal in het land. De minister- president kan dan een mooi kantoor in de verkeerstoren krijgen.
Eerdere HierInSalland artikelen over dit onderwerp