De gemeente Raalte heeft een ultimatum gesteld aan taxibedrijf Willemsen & De Koning te Arnhem, dat sinds augustus het leerlingenvervoer voor onze gemeente verzorgt, met ontzettend veel klachten tot gevolg. Mocht het bedrijf niet aan de eisen kunnen voldoen wordt het contract wegens wanprestatie beëindigd en zal het vervoer overgenomen worden door taxi Witteveen in Lemmer, dat als tweede eindigde bij de openbare inschrijving. Of dat veel zal verbeteren valt sterk te betwijfelen.
Kwetsbare leerlingen
Van dit vervoer wordt overwegend gebruik gemaakt door leerlingen met een rugzakje voor wie regelmaat, zekerheid en bekende gezichten van levensbelang zijn. En precies daar ligt het probleem: steeds weer andere chauffeurs, medepassagiers en het niet respecteren van ophaaltijden. Dit komt doordat een bedrijf door de aanbestedingsregels gedwongen wordt op het scherp van de snede haar prijzen te berekenen. Bij deze regels is de prijs voor 70% bepalend en dus doorslaggevend.
Service
Taxibedrijven hebben in principe allemaal te maken met dezelfde kostenplaatjes. Ze rijden met dezelfde net zo dure wagens, die net zoveel brandstof gebruiken, motorrijtuigenbelasting hoeft voor taxi’s niet betaald te worden en men mag er vanuit gaan dat alle bedrijven keurig volgens CAO betalen. Dan zou de afstand tot de thuisbasis in vergelijking tot een lokaal bedrijf eerder een nadeel moeten zijn: 60 km voor Willemsen & De Koning en 80 km voor Witteveen. De ondernemers worden door de hoge prioriteit voor prijs dan ook gedwongen te besparen op service, met als logisch gevolg dat dergelijke wantoestanden ontstaan.
Bedenkingen
Toen het contract aan Willemsen & De Koning gegund werd uitte ik al mijn bedenkingen hiertegen in mijn artikel van 22 mei van dit jaar. Lokale ondernemer TCR, waarover alle betrokkenen toen zeer tevreden waren werd op waarschijnlijk minimale financiële gronden aan de kant gezet. Wat het nog wranger maakte is dat TCR ook in 2014 haar contract aan hetzelfde bedrijf verloor en uiteindelijk als reddende engel moest optreden toen dit ook tot een grote puinhoop leidde en het bedrijf zich zelf als een donderslag bij heldere hemel terugtrok in februari 2015 en TCR op stel en sprong de problemen moest oplossen en dit ook gedegen deed.
Oproep aan de gemeente
Voor dit delicate vervoer mag niet om een paar centen risico aangegaan worden. Geen experimenten meer en voor de zekerste oplossing gaan met een bedrijf dat zich al prima bewezen heeft. TCR dus! Wanneer dit niet in overeenstemming zou zijn met de aanbestedingsregels een nieuwe aanbesteding uitschrijven met striktere eisen.
Het is overal het zelfde verhaal met die vreemde taxibedrijven ver uit de omgeving,goede taxibedrijven bedrijven die kwalitatief een 10 voor service hebben worden aan de kant gezet voor een paar rotcenten,door de grote bedrijven, en die het niet meer aankunnen gaan ze failliet, en moet de gemeente weer terugkeren naar de beste taxibedrijven.