Op het NK Debatteren voor Scholieren wordt de parlementaire debatvorm gehanteerd. Dat wil zeggen dat één team de voorstander is en één team de tegenstander van de gegeven stelling. Een ervaren en enthousiaste jury beoordeelt de teams op presentatie en argumentatie. Om je team te laten kwalificeren voor de finaledag, kun je kiezen uit drie voorrondedagen. Bij de nationale finale werd bovenbouw havo/vwo van CCS tweede!
Parallel aan het toernooi loopt de individuele sprekers wedstrijdbedoeld voor havo/vwo bovenbouwleerlingen. Tijdens deze speech van maximaal twee minuten probeert de voordrager zich uit een lastige situatie te redden. Hier eindigde CCSer Jente van de Berg als eerste!
De beste 32 teams van de voorrondes én de beste deelnemers aan de individuele Troublespeech-wedstrijd kwalificeerden zich voor de finaledag.
Het NK Debatteren voor Scholieren is voor iedere deelnemer leuk en spannend. Als team proberen leerlingen samen te laten zien wat ze in huis hebben. Dat is niet alleen goed voor het groepsgevoel, maar ook voor het analytisch denkvermogen, argumenten en presenteren. Maar bovenal voor het zelfvertrouwen.
De debatstellingen die gebruikt werden zijn prikkelend en actueel. Daardoor leren leerlingen zich te verdiepen in maatschappelijke onderwerpen. Daarbij gaat het er niet alleen om wat de debaters zeggen, maar ook hoe overtuigend ze dat doen.