Klassieke muziek en vrije composities horen toch in een schouwburg, voor een select publiek dat zwijgend luistert en een kuch onderdrukt? Klaterklanken bewijst het tegendeel. Op De Haere bij Olst maakten zondag klassiek geschoolde musici hun genre benaderbaar en toegankelijk.
Wandelend langs diverse optredens kregen groepen bezoekers steeds een ieniemienie-concert voorgeschoteld. Met iedere keer ook een korte uitleg. Omdat de groepjes uit dertig personen bestonden, was er makkelijke interactie en kreeg je optimaal de kans net een stapje dichter bij de muziek en het verhaal daarbij te komen.
Zo legde Thomas Dulfer verschillende technieken van de fagot uit, die je anders ontgaan “omdat mijn instrument altijd achteraan gezet wordt.” Celliste Lidy Blijdorp bracht een miniconcert met werk van ondermeer Zoltán Kodály die zich liet inspirerend door vreedzaam protest van Letse vrouwen tegen het communisme. Met je ogen dicht zag je ze tijdens het optreden van Blijdorp op het strand staan neuriën. James Oesi kreeg losgerukt uit een orkest de kans van zijn contrabas een solo-instrument te maken. Violiste Merel Vercammen en Ties Mellema (saxofoon) vroegen het publiek welk dier ze herkenden naar aanleiding van vrije geluiden op viool en sax. Achteraf bleek alles goed, het zette aan tot anders luisteren. De vijf rietblazers van Calefax brachten met een hospitaalbunker op de achtergrond vrolijkheid op het terrein van de IJssellinie en haar herinnering aan de Koude Oorlog.
Klaterklanken, concertwandelingen en familieoptredens, is ook nog te zien op kasteel Rosendael in Rozendaal bij Arnhem (25 juli). Kaarten daarvoor zijn te koop via www.klaterklanken.nl en voor Kasteel Rosendael ook via www.musisenstadstheater.nl