Als je het er over hebt hoe Raalte er in 2040 misschien wel uitziet, dan kun je dat het best maar overleggen met kinderen van de basisschool, want die moeten er tegen die tijd in leven. En het geeft de huidige ontwikkaars van de samenleving meteen het urgentiegevoel mee waarvoor we het allemaal doen: voor de toekomst.
Kinderen van de Raalter basisschool Oostenwind hebben de afgelopen weken gekeken naar duurzaamheid, naar energie, naar de toekomst van de samenleving. Over de eerste etappe van dat project schreven we hier al een artikel over. We kregen van de school ook het slotakkoord toegezonden van het project, waarbij kinderen hun eigen duurzame huis van de toekomst mochten bouwen.
Niet het eindproduct was daarbij belangijk, maar vooral het proces: zien wat je allemaal tegen komt, waar je rekening mee moet houden. Mooi om te zien hoe de kinderen dat hebben opgepakt en welke plannen zij hebben. Van dozen, met verschillende constructiematerialen, tot digitale ideeën werden uitgewerkt.
Om mee te helpen denken had de school ook deskundigen binnengehaald. Duurzaamheidswethouder Frank Niens, Energievakman Frank Elders van Energieloket Salland en Wigand Dijkstra, directeur van iCell Benelux. De kinderen kregen uitleg over een warmtemeter en gingen met de wethouder in gesprek over hoe je Raalte en omgeving in 2050 los van het gas kunt hebben.
De plannen voor hun eigen ontwikkelde huizen ontvouwden de leerlingen aan wethouder Wagenmans en duurzaamheidsambtenaar Vincent Breen. Daarbij was een zes meter lange poster van de horizon van Raalte in 2040 opgehangen. Dan heb je het zo ongeveer over de tijd dat de leerlingen zelf huizen zoeken. Energiebesparing, isolatie, gebruik maken van regenwater, lichtinval, plantmaterialen op het dak, het komt allemaal voor in de plannen van de kinderen. Je ziet het vandaag de dag nog niet veel terug in de bouw. Maar misschien gaat dat veranderen, want in het vergaren van kennis is ook een bouwbedrijf geïnterviewd. En bij de slotpresentatie waren de ouders aanwezig, dus misschien is dat wel een goed doorgeefluik van de veranderingen die er aan staan te komen.
Als het aan de kinderen ligt gaan die veranderingen snel van start. Opvallend in het project was namelijk dat kinderen nog vrij kunnen denken en hun creativiteit kunnen inzetten voor plannen.