Naar aanleiding van een wetswijziging stelt het CDA Raalte voor om het mogelijk te maken voor landbouwverkeer om over de rondwegen van Heeten en Heino te gaan. De wetswijziging houdt in dat er een APK- en kentekenplicht komt voor landbouwvoertuigen die harder gaan dan 40 km/u. Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen.
Door Jeroen Neimeijer
Boeren, tuinders, en niet te vergeten loonwerkers, kunnen met hun grote tractoren door de nieuwe wet meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door dorpskernen.
Veilig voor boer en burger
Met name de situatie in Heeten vind ik hierin belangrijk. Daar is een erg onveilige situatie nabij de basisschool en het sportpark. Zeker in de periode dat het landbouwverkeer pieken heeft. Het grote materieel moet daar allemaal midden door het dorp. Wanneer ze over de rondweg mogen scheelt dit een heleboel.
In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk Belang Heeten en door de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. Nu wel! CDA vindt veiligheid belangrijk, niet alleen voor de inwoners, maar ook voor de boeren, en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen.
Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden. De situatie is hier wat mij betreft iets minder onveilig, en hier is de afstand over de N weg een stuk langer, dus zullen de trekkers meer overlast geven op de N35. Maar ook hier willen we de voor- en nadelen graag onderzocht hebben.
Ik heb het Raalter college gevraagd naar de mogelijkheden. Het eerste antwoord is dat de betreffende rondwegen van provincie en rijk zijn., Ik zie dat als een begin van de discussie. Het lijkt me goed om deze mogelijkheid serieus te overwegen.
Jeroen Neimeijer is raadslid namens het CDA Raalte
Wetswijziging
Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen. De 1ste kamer moet nog wel instemmen. De reden voor dit wetsvoorstel is de Europesche APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40km/u. eigenlijk had dit al in mei 2018 van kracht moeten zijn. Op deze manier voldoen ook Nederland aan de Europese plicht. Het is de bedoeling dat er een overgangsperiode komt tot 2025. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. “Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.”