Als betrokken inwoonster bezocht Janneke Dochter de jaarvergadering van Plaatselijk Belang Heeten dat “met het aantreden van enkele nieuwe, jeugdige, maar ook kundige bestuursleden” weer leven in de Heetense brouwerij heeft gekregen. Janneke blikt vier dagen terug op vier dorpsthema’s. En wie Janneke kent, weet dat hij er zelf ook mening over heeft.
Wat te denken van een extra stukje rondweg om Heeten. Een tweede ontsluiting, middels een rotonde van het deels nieuw aan te leggen industrieterrein Telgen III. Er is wat over geschreven in de Stentor, en er zijn vragen over gesteld door een lokaal raadslid, Tom Tijs.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bijna heel Heeten vond de reactie van de gemeente wel erg flauw, en kort door de bocht:
– Het vertraagt de plannen
– Er is geen plek voor
– Het lost het probleem niet
Het zal u niet verbazen; Janneke denkt daar heel anders over.
Plannen vertragen toch wel, ook als je niet voor een rondweg gaat.
Er is wél ruimte.
Het lost wel degelijk een probleem op!
Want je haalt er wel degelijk een heleboel vrachtverkeer door uit het centrum van het dorp; dat geeft een veel veiliger GEVOEL
Er is best plek voor; je kunt zelfs stellen dat je maar een halve rotonde hoeft aan te leggen, want de andere helft, namelijk de bocht in de Dorpsstraat ter hoogte van Elders/ het plaatsnaambord Heeten ligt er al, inclusief apart fietspad. En wanneer je de kavelindeling iets anders maakt, en desnoods een heel klein stukje vijverpartij inlevert is er plek genoeg.
Kom op gemeente, probeer eens creatief te zijn, of zo u wilt: toon voortschrijdend inzicht. Herpak de plannen en kom tot nieuwe inzichten.
Stof tot nadenken, hoopt Janneke. Ik hoop op verstandige reacties op mijn ideeën.
gvrielin@xs4all.nl
Een zuidelijke rondweg/ontsluitingsweg om Heeten is juist niet verstandig. Het zal voor vrachtauto’s aantrekkelijk worden om vanaf de rotonde in de N348 via de Spanjaardsdijk naar Heeten te rijden. De kern van Heeten wordt wellicht minder druk, maar de Spanjaardsdijk des te drukker. En die weg is alleen ingericht voor plaatselijk verkeer (en landbouwmachines).
Kortom, niet doen omdat het hooguit problemen verplaatst en het kost bovendien veel geld.
Beste Gerrit, hoe komen die vrachtwagens dan nu in Heeten ? Als ze er al zijn moeten? En wanneer ze niet in Heeten moeten zijn dan is er toch geen enkele reden om die smalle Spanjaardsdijk te nemen?
Het industrieterrein van Heeten heeft een prima ontsluiting via de N332. Deze weg is in tegenstelling tot de Spanjaarsdijk ingericht voor vrachtverkeer. Vanaf de N332 heb je en goede aansluitingen op de A1 de N348 en de N35. Laat de bedrijven in hun leveringsvoorwaarden opnemen dat er alleen via deze route aangevoerd moet worden.
Dat heeft veel voordelen:
-Minder vrachtverkeer in het dorp.
-Het probleem wordt niet verplaatst naar de Spanjaarsdijk.
-De miljoenen die nodig zijn om de rondweg te realiseren kunnen ergens anders besteed worden (school / kerk / kunstwerk rotonde)
Daar heb je wel een punt Gerard. Laat PB en de gemeente maar eens de bedrijven vragen of ze voor jouw punt aandacht willen vragen.
Wat betreft die miljoenen, dat valt nog wel mee, ik denk eerder aan enkele tonnen, maar goed. En het is een illusie om te denken dat bij welke overheid dan ook gelden van het ene potje overgeheveld kunnen worden naar andere bestemmingen.
Gérard Jansen: Deventer Heeten via de Spanjaardsdijk is 12 kilometer, via de A1 /Holten is het 33 kilometer. 20 kilometer en minstens 15 minuten extra.
Vraag een transportbedrijf eens wat dat kost, en vraag de Heetense bedrijven eens of ze dat dan willen betalen ?
Plaatselijk Belang Heeten staat open voor reacties op een voorstel van CDA Raalte voor de aanleg van een rotonde aan de zuidkant van het dorp en een eventuele aanleg van een rondweg als een aanvullende ontsluiting van het bedrijventerrein. Zoals gesteld is het een “Plaatselijk Belang”. Iedereen kan zijn zegje doen. Als bestuurder van Plaatselijk Belang vind ik het jammer dat er niet nagedacht wordt over de Spanjaardsdijk. Is die geschikt voor intensief vrachtverkeer vanaf en naar Deventer? Voor het deel vanaf Lettele naar Deventer geldt een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Wat kost het aan tijd van tegemoetkomende vrachtauto ’s die elkaar passeren? Is een renovatie of een reconstructie van de Spanjaardsdijk een reële optie om die geschikt te maken voor het vrachtverkeer? Kortom, als bestuurder van Plaatselijk Belang kies ik niet voor emotie maar voor realiteit. Een grondig onderzoek is daarom noodzakelijk. Wie gaat dat betalen?