Via een familielid is Janneke betrokken geraakt bij de perikelen rondom het eventuele nieuwe gemeentehuis. Ze heeft daar al eerder iets over geschreven. Helaas kwam er geen enkele reactie vanuit de politiek over haar idee om van de inmiddels beroemde spoorzone een soort groene long te maken, compleet met een beetje zonnepanelen en een paar windmolens voor de broodnodige – ook groene- energie.
Maar, herhaling is de kracht van de reclame, dus een keertje extra vermelden kan geen kwaad.
Wat vindt Janneke nu dan weer….
Bij de studie van haar familielid naar – met name – de kosten van het nieuwe gemeentehuis tegenover die van renovatie kwam ook de ontsluiting van de spoorzone- zoals u weet de lievelingslocatie van vrijwel alleen de wethouder en het CDA- aan de orde.
Janneke heeft een zeer summiere tekening gezien, uit 2014 (!!!), waarop de gemeente heeft aangegeven in welke richting ze denkt. En, toegegeven, dat is wel slim bedacht. Die ontsluiting moet dan komen van een extra rotonde, of een extra aftakking van een al geplande rotonde tussen de spoorwegovergang in de N 348 en het nog te reconstrueren kruispunt Bos.
Dat wordt al een heel gedoe, met een ondertunneling van het spoor, en een verdiepte of verhoogde – al dan niet dubbele- rijbaan van de N 35. Janneke heeft zo haar twijfels; de hellingen worden een prima trainingsbaan voor Matje van der Poel….
En natuurlijk is het ook mogelijk om vanaf de bestaande doodlopende Oude Linderteseweg het gebied te ontsluiten. Of dat zo handig is vanaf de Mettingenlaan en het station…?
En ja, misschien komt er ook wel een dure ontsluiting via een tunnel onder het spoor door vanaf de Ceintuurbaan..
Janneke’s visie
Maar nu Janneke’s punt; zoals nu de planning is, zou er in maart 2029 begonnen moeten worden met de bouw. Dat betekent dat de locatie bouwrijp moet zijn, dat betekent dat het hele gebied beschikbaar moet zijn, inclusief – lijkt Janneke, de ontsluiting vanaf kruispunt Bos.
Er is immers, volgens de wethouder al concrete belangstelling van een paar bedrijven. Hoewel er nog geen bestemmingsplan ligt. Janneke ziet het niet gebeuren dat dit tijdspad haalbaar is, de reconstructie van Kruispunt Bos gaat zeker niet voor 2030 uitgevoerd worden. Er is allereerst nog niet voldoende geld voor…. .
Een beetje vertraging is niet erg, zou je zeggen. Vindt ook Janneke. Maar Janneke vindt ook dat je dan meteen het alternatief van een fikse vernieuwing, met gedeeltelijke sloop, en gericht op energiebesparing, serieus moet heroverwegen.
Dan kun je – na bijvoorbeeld 15 jaar- alsnog overgaan tot (plannen maken voor) nieuwbouw, waar dan ook.
Ik vraag me met grote zorg af waarom de politiek niet reageert. In gesprek met de samenleving, met iemand als Janneke die zelf onderzoek doet en zorgvuldig wikt en weegt, dat is toch een must? Anders ben je als volksvertegenwoordiger toch geen knip voor de neus waard?
Of zien jullie ons als het klootjesvolk dat de mond moet houden…