Op
Weer uitgesteld
Vorige week berichtte het ministerie dat alle plannen om financiële redenen weer voor onbepaalde tijd afgeblazen werden, inclusief de al veel eerder overeengekomen aanpak van kruispunt Bos. Kruispunt Bos dat weliswaar nu wel zorgt voor meer landelijke bekendheid van Heino en Raalte omdat de files daar vrijwel dagelijks voorbijkomen in de landelijke verkeersinformatie.
Schandalige achterstelling provincies
Het zal niemand nog erg verbazen dat ook op gebied van infrastructuur een verbazingwekkend verschil is in de rijksbesteding van gelden aan infrastructuur en wegenbelasting (MRB).
Enkele jaren geleden deed ik onderzoek hiernaar en deed WOB- verzoeken om meer inzicht te krijgen in de infra- investeringen van het Rijk per provincie en de inkomsten Motorrijtuigenbelastingen per provincie.
De uitkomsten waren schokkend, zie bovenstaande links:
Door veel te weinig politieke invloed op landelijk niveau worden de noordoostelijke provincies aantoonbaar achtergesteld in de investeringen in Rijksinfrastructuur, dus ook spoorwegen etc., ook wanneer we de kleinere inwoneraantallen daarbij betrekken. Concreet betekent dit dat wanneer we een vergelijking maken met de provincie Utrecht in de periode 2005- 2015 in onze provincie € 87 per inwoner aan Rijksinfra besteed werd, in Utrecht € 1.151,
Ook dragen de achtergestelde provincie- en gemeentebesturen veel meer bij aan Rijksprojecten door de zogenaamde co- financiering door provincie en gemeenten. In Overijssel werd hierin 76% bijgedragen, in de provincie Utrecht slechts 10%.
Bij de besteding van de opbrengsten uit de Motorrijtuigenbelasting in Rijksinfra een zelfde treurig beeld: In Overijssel wordt maar 4,05% van deze belasting weer in de provincie geinvesteerd, in Utrecht 49,48%! (Deze belastingopbrengsten zijn excl. provinciale opcenten en vrachtwagens/ bussen)
Wanneer Overijssel in genoemde jaren op dezelfde wijze behandeld zou zijn als Utrecht, zou er € 1,2 miljard meer te besteden zijn.
Drogredenen
De investeringen in de N35 werden weer voor onbepaalde tijd uitgesteld, omdat het belangrijker zou zijn budgetten vrij te maken voor voornamelijk onderhoud in de Randstad, een gebied met een oneindig veel beter openbaar vervoer, vaak dag en nacht, terwijl in onze regio dit steeds verder afgebouwd wordt en mensen daardoor veel afhankelijker zijn van auto en fiets.
Er vallen niet alleen slachtoffers op de N35 zelf. Door de slechte doorstroming op deze provinciale weg gaan (vracht)automobilisten veel meer gebruik maken van sluipwegen, met ook daar onnodige slachtoffers.
Oplossing
Door deze jaar-in-jaar-uit achterstelling van de wingewesten rechtvaardigt de opgelopen achterstand de onmiddellijke aanpak van de N35 op de wijze waarvoor vorig jaar maart door de minister getekend werd. De enige afwijking van deze overeenkomst zou moeten zijn dat de financiering 100% door het rijk geschiedt.
Of is een handtekening van een VVD’er die Mark heet echt geen moer waard?