845 mensen namen deel aan het onderzoek van het Isala klantenpanel. 51% van de respondenten is bekend met de buitentuin. De belangrijkste redenen om de buitentuin te bezoeken zijn frisse lucht (77%) en bomen, planten en natuur (58%). Ook ontspanning (53%), stilte en rust (44%), even alleen kunnen zijn (41%) en beweging (40%) zijn belangrijke redenen.
19% van de respondenten geeft aan dat een verbeterde toegankelijkheid en bewegwijzering ervoor zorgen dat zij de buitentuin vaker zullen bezoeken. Ook meer zitplekken (47%), meer variatie in planten en bomen (36%), meer ruimte om met bezoek af te zonderen in een groene omgeving (34%) en een wandelroute van 5 minuten (31%) zijn populair.
Wensen
Respondenten geven ook hun wensen aan. Zo wil 17% meer beplanting, bloemen, kleuren of geuren terugzien. 6% van de respondenten geeft vlinders, insecten of vogels aan. 4% van de respondenten wil (meer) kunst, beelden of sculpturen zien. Waterornamenten, wandelpaden, een eetbare tuin, informatiebordjes en het kunnen nuttigen van een consumptie zijn ook elementen die meerdere respondenten in hun open antwoord gaven.
De bevindingen uit het onderzoek dragen bij aan het ontwerp om de buitentuin te verbeteren. Groen kan immers bijdragen aan een verlaagd stressniveau, beweging en ontmoeting.