Zowel Olst-Wijhe als Raalte gaan meedoen met een provinciaal project waarbij iedere inwoner een laadpaal voor zijn elektrische auto heeft binnen 250 meter. Beide gemeenten plaatsen al voortdurend laadpalen, maar er moeten er nog honderden bij om iedereen goed de kans te geven elektrisch te rijden.
Elektrisch rijden is relatief nieuw. Niet-elektrisch rijders weten daarom niet zo goed welke hobbels je te nemen hebt met een elektrische auto. Feitelijk valt dat reuze mee. Zo hoef je nooit meer onderweg te tanken (behalve als je op vakantie naar het buitenland gaat), kun je meestal met een thuis opgeladen accu de werkdag met gemak doorkomen, en als je eens meer dan 300 kilometer op een dag rijdt, is dat meestal voor een afspraak ergens, waar je de auto zo goed als altijd aan een laadpaal kunt zetten.
Maar het aantal elektrische auto’s neemt toe, in 2030 kun je nieuw niet eens meer anders kopen, dus zal de behoefte aan laadpalen ook toenemen. Daarom rolt de provincie Overijssel bij deelnemende gemeentes het plan uit dat iedereen altijd binnen 250 meter kan opladen. Als gezegd, Raalte en Olst-Wijhe doen mee aan dat plan.
Overigens is elektrisch rijden vaak ook goedkoper dan met een auto op fossiele brandstof. Helemaal nu de prijs van een liter benzine door de twee euro gaat. Stroom is trouwens ook flink duurder geworden. Maar met eigen zonnepanelen op je dak heb je die gratis en voor niets om je accu er mee op te laden. Maar elektrisch rijden is ook goedkoper omdat de auto veel minder garagekosten met zich meebrengt en veel meer kilometers kan maken voordat hij afgeschreven is.
Elektrische auto als thuisbatterij
Binnenkort is de accu van je auto ook eventueel de opslag van je eigen opgewekte energie. Alle fabrikanten van elektrische auto’s stappen over op een accu die niet alleen voor de auto gebruikt kan worden, maar waar je ook energie uit kunt halen voor je huis. En aangezien er in een volle accu vaak veel meer stroom zit dan je op een dag nodig hebt voor je auto, kun je een deel van de opgewekte stroom ook gewoon voor je huis gebruiken. Je kunt je auto dan met je eigen panelen opladen als de zon schijnt (of overdag ergens op een parkeerplaats bij je werk), hem vertellen hoe groot de buffer is die hij voor de volgende dag moet hebben om jou van A naar B te brengen, de rest van de accu kun je dan ’s avonds gebruiken om tv te kijken en de wasmachine te draaien. Hoewel je dat laatste beter met een tijdschakelaar kunt afstemmen tot het moment dat de zon weer schijnt, zodat je jouw energie ook gelijk weer gebruikt zonder dat het naar het net moet.
Afschaffen saldering geen probleem meer
Met dat soort organisatorische veranderingen is de afschaffing van de saldering (dat de overheid je subsidie geeft voor de stroom die je terug levert aan het net) helemaal geen ramp meer, omdat je je instelt op zoveel mogelijk eigen energie te verbruiken zonder van het net afhankelijk te zijn.
Overigens die afschaffing van de saldering nog niet besloten. Plannen liggen klaar, maar onderwerp wordt pas behandeld door een nieuw kabinet. Welke nieuw kabinet er uiteindelijk ook komt, het zal groener worden dan ooit, gewoon omdat onze overheid dat zelf bij wet heeft vastgelegd en de rechter de overheid inmiddels geboden heeft zich daar dan ook aan te houden.
Subsidie op elektrisch rijden
Het is daarom ook niet onlogisch dat de overheid besloten heeft volgend jaar nog meer subsidie te geven aan een ieder die overstapt op een elektrische auto. Al met al is het daarom ook heel logisch dat steeds meer mensen zonnepanelen op hun dag leggen. Op dit moment geldt dat al voor anderhalf miljoen daken in ons land. Geld op de bank levert je geen rendement op. Zonnepanelen op het dak leveren heel veel rendement op, en dat blijft in de toekomst dus ook zeker nog wel even zo. Binnen zeven jaar zijn de panelen afgeschreven, daarna heb je er alleen maar winst op. En de prijzen van een paneel zijn inmiddels zo laag, dat je niet eens meer een zuid-dak hoef te hebben. Als je een oost-west-dak hebt, kun je zelfs van geluk spreken omdat je dan twee dakhellingen tot je beschikking hebt. Een zonnepaneel levert immers niet alleen elektriciteit als de zon schijnt, licht alleen is al voldoende.
Ik begrijp echt niet dat in woonwijken laadpalen plaatsen gestimuleerd wordt omdat er al veel betere oplossingen zijn. Porsche en Audi hebben een 800 Volt laadsysteem waarmee je je wagen volledig kunt opladen in een kwartier. Bij de nieuwste en veel goedkopere auto’s van KIA en Hyundinges is dit sinds kort ook beschikbaar. Dus beter de fabrikanten verplichten dit systeem toe te passen zodat je gewoon bij ‘benzinestations’ kunt ’tanken’ . Omdat laadpalen met een fatsoenlijke oplaadcapaciteit enorm veel ampèrage vragen zouden er in woonwijken enorme aanpassingen aan het stroomnet moeten gebeuren en in dicht bevolkte woonwijken zullen er oplaadoorlogen uitbreken. De mogelijkheden om je wagen te gebruiken als buffer voor je thuisnet lijken me ook niet erg groot. Iemand die met zijn auto zijn geld verdient zal als hij ’s avonds aan de jappels gaat zijn auto moeten opladen voor de volgende dag en ook is het thuisverbruik van stroom juist op donkere winteravonden veel hoger.