SallandWonen roept altijd van de daken dat zij zeer begripvol omgaan met mensen die een huurachterstand hebben opgelopen en hun huurders dan proactief begeleiding biedt om tot een oplossing te komen. Hopelijk is dat nu wel zo, maar in 2014 was dat zeker niet zo, ondanks een bestuurder die dit nog veel harder riep. Een inwoner van Raalte (naam en adres bekend bij de redactie) vertelde ons het volgende hierover:
Huurachterstand
De man had tot augustus 2014 een bijstandsuitkering, daarna AOW. Door het overlijden van zijn moeder die onderverzekerd bleek, kwam hij in financiële problemen en kon gedurende 2 maanden geen huur van zijn rekening afgeschreven worden, zo’n € 1.100,– totaal. Het enige wat hij van SallandWonen ontving waren 2 aanmaningen, verder geen enkele communicatie. Sterker nog, 4 dagen na het versturen van de laatste aanmaning werd de zaak zonder bericht aan hem uit handen gegeven aan BJK- deurwaarders te Deventer. Ondanks dat de huur voor de volgende maand al wel betaald was. Daarmee werd een afspraak gemaakt om tot aflossingen van € 150,– per maand over te gaan, een enorm bedrag voor iemand met AOW, maar toch lukte het uiteindelijk € 750,– af te lossen. Omdat deze aflossing niet altijd lukte werd de zaak voor het Kantongerecht gegooid, dat tot de conclusie kwam dat hij moest betalen. Geen verwonderlijke uitspraak natuurlijk maar nodeloze geldverspilling, meer dan € 2.000,– extra kosten. Toen nam hij zelf contact op met SallandWonen maar ontving onbevredigende antwoorden. Hij gooide toen de kont tegen de krib en besloot verder niet meer af te lossen. Voor die resterende € 350,– die hij eigenlijk nog maar moest betalen zo belachelijk veel kosten!
Beslagvrije voet
Er werd dus beslag op zijn op zijn AOW gelegd, wat toen nog niet zo heel veel problemen gaf vanwege de beslagvrije voet die een minimum inkomen garandeerde. Er werd alleen wat van het vakantiegeld afgehaald, was nog wel te doen. Maar sinds begin dit jaar is deze voet verruimd en kan meer geld afgenomen worden, wat wel grote consequenties heeft voor hem. Het enige ‘voordeel’ is dat de enorme schuld nu al wel teruggebracht is, zie hieronder, waaruit ook de enorme extra kosten blijken.
Starre houding
Eerder dit jaar probeerde hij nog tot een redelijke oplossing te komen, maar daartoe bleek geen bereidheid. Ze zijn met die nieuwe beslagregels natuurlijk zeker dat het geld toch wel binnenkomt en weigeren te erkennen dat destijds zeer onredelijk is opgetreden, wat enorm veel extra kosten veroorzaakt heeft. Van enige sociale empathie is helaas niets te merken. Dat terwijl juist de mensen aan de onderkant van de samenleving de laatste 11 jaar bovenmatig op achterstand zijn gezet. Geen passende toename van hun inkomen, wel veel meer huur, ziektekostenverzekering, eigen risico en dagelijkse boodschappen. De stijgende energieprijzen zullen wel eens tot een bom onder deze bevolkingsgroep kunnen leiden.
Olst- Wijhe
In Olst- Wijhe werden wel bindende afspraken gemaakt tussen de gemeente en SallandWonen om betalingsproblemen van huurders grondig aan te pakken, in Raalte niet voor zover bekend.
Wel goed woningbeheer
Hij wil er wel op wijzen dat hij verder 100% tevreden is over SallandWonen. Goed beheer van de woningen, keurig onderhoud en snelle klachtafhandeling. Als het sociale kantje nog zou verbeteren was het een topbedrijf!